SylabUZ

Generate PDF for this page

Sex Education - course description

General information
Course name Sex Education
Course ID 12.7-WP-PPiWM-EdSe
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Ukształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i współpracy z rodzicami w tym zakresie.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Scope

Seksualność człowieka. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Pojęcie normy w seksuologii. Rozwojowa norma seksualna. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne. Wychowanie a role płciowe. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Rola rodziców oraz nauczycieli przedszkola i szkoły we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz ocena pracy indywidualnej „Rola nauczyciela we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci w wieku przedszkolnym”. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
  3. Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.
  4. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
  5. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  6. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.
  7. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  8. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  9. Piotrowska K., Rozwój seksualny dzieci, Warszawa, Wyd. Natuli, 2018
  10. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
  11. Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
  12. Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.

Further reading

  1. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
  2. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  3. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  4. Wojciechowska J. Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. w: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań 2003

Notes

-


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)