SylabUZ

Generate PDF for this page

Etapy i metody nauki czytania i pisania - course description

General information
Course name Etapy i metody nauki czytania i pisania
Course ID 05.2-WP-PPiWM-EiMNCP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania;  Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie  zasad  i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą. 

Prerequisites

Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.

Scope

1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Sprawności niezbędne do opanowania czytania i pisania.

2. Złożoność czytania  i pisania jako aktywności intelektualnej . Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.

3. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje ( M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz, J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Analiza wybranych metod. Praca z elementarzem i innymi materiałami do nauki czytania i pisania.

4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.

5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.

Teaching methods

Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie zaliczone kolokwium, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.

Recommended reading

1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

2.  Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.

3. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

4. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

5. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.

6. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

7. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

8. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.

 

Further reading

1. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

2. Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.

3. Vos J., Dryden G., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.

4. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.

5. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.

 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)