SylabUZ

Generate PDF for this page

Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole - course description

General information
Course name Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole
Course ID 05.2-WP-PPiWM-OŚWwPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do identyfikowania zagrożeń w przedszkolu i szkole; 

Prerequisites

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki i psychologii rozwojowej.

Scope

 

  1. Proces wychowania i kształcenia dzieci z uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa,
  2. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci
  3. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym;
  4. Cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi
  5. Problemy wychowawcze -  sposoby ich identyfikacji i likwidacji we współpracy z podmiotami edukacji.
  6. Wychowanie wielokulturowe, społeczne, obywatelskie.
  7. Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym,
  8. Budowanie swojego autorytetu w relacjach zawodowych.
  9. Rozpoznawanie i identyfikowanie stylów  wychowania w praktyce edukacyjnej
  10. Rozpoznawanie  sytuacji zagrożeń w przedszkolu i szkole
  11. Profesjonalne rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej.

Teaching methods

podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, wypowiedzi pisemnej oraz projektów zlecanych przez prowadzącego.

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium

Recommended reading

  1. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  2. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.

Further reading

1. M. Magda-Adamowicz, E. Kobyłecka (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016

2. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)