SylabUZ

Generate PDF for this page

Innowacje wspierające rozwój dziecka - course description

General information
Course name Innowacje wspierające rozwój dziecka
Course ID 05.0-WP-PPiWM-IWRD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedz y do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu o partego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem. 

Prerequisites

Po stawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości. 

Scope

Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem.

Nauczanie przez eksperymentowanie.

Pedagogika zabawy.

Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona.

Szkoły twórczości.

Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. Planowanie programu: jego struktura, etapy i fazy pracy. Ewaluacja programu.

Program Janiny Uszyńskiej-Jarmoc "Podróże. Skarby. Przygoda"

Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, Szkoły i przedszkola leśne, Projekt: przedszkole wolne od zabawek. 

Teaching methods

Metody: asymilacji wiedzy, samo dzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie, prezentacji do wybranego zagadnienia,aktywnej obecności studentów, skonstruowanego projektu innowacji wraz z założeniami teoretycznymi. 

Recommended reading

1. Barański Cz ., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.

2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.

3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.

5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007. 

Further reading

1. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.

2. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)