SylabUZ
Course name | Innowacje wspierające rozwój dziecka |
Course ID | 05.0-WP-PPiWM-IWRD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedz y do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu o partego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.
Po stawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.
Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem.
Nauczanie przez eksperymentowanie.
Pedagogika zabawy.
Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona.
Szkoły twórczości.
Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. Planowanie programu: jego struktura, etapy i fazy pracy. Ewaluacja programu.
Program Janiny Uszyńskiej-Jarmoc "Podróże. Skarby. Przygoda"
Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, Szkoły i przedszkola leśne, Projekt: przedszkole wolne od zabawek.
Metody: asymilacji wiedzy, samo dzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na ocenę na podstawie, prezentacji do wybranego zagadnienia,aktywnej obecności studentów, skonstruowanego projektu innowacji wraz z założeniami teoretycznymi.
1. Barański Cz ., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
1. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
2. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)