SylabUZ

Generate PDF for this page

Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych - course description

General information
Course name Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
Course ID 05.2-WP-PPiWM-OZPoz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych skierowanych do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; Doskonalenie warsztatu nauczyciela, rozwijanie umiejętności projektowania ofert i konstruowania autorskich programów edukacyjnych dotyczących różnych obszarów pracy z dzieckiem, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pracę z dzieckiem zdolnym, uzdolnionym; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej

Scope

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – oferta przedszkola i instytucji edukacyjnych, kulturalnych. Zajęcia pozaszkolne – ich znaczenie w rozwijaniu zainteresowań i zdolności dziecka. Miejsce zajęć pozalekcyjnych w pracy szkoły, nauczyciela. Metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane na zajęciach dodatkowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących. Projektowanie zajęć pozalekcyjnych we współpracy z uczniami – znaczenie współpracy, dialogu z uczniami. Praca nad programem zajęć pozalekcyjnych – planowanie, wykonanie i prezentacja autorskich programów zajęć pozalekcyjnych – praca w grupach. Projektowanie zajęć dodatkowych dla wybranej grupy przedszkolnej – praca w grupach. Instytucje edukacyjne i ich oferta zajęć pozaszkolnych – dyskusja wokół dostępnej oferty zajęć, korzyści i niebezpieczeństwa.

Teaching methods

dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie programów zajęć pozalekcyjnych dla klas I-III i zajęć dodatkowych dla przedszkolaków.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, pozytywnie ocenione dwa programy zajęć dla określonej grupy wiekowej. 

Ocena końcowa 

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium

Recommended reading

  1. Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.
  2. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
  3. Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
  2. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
  3. Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
  4. Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, Warszawa 1971.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)