SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociotherapy - course description

General information
Course name Sociotherapy
Course ID 05.9-WP-PPiWM-ST
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej. Umiejętność planowania projektu socjoterapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami zachowania.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).

Scope

Poznanie podstawowych pojęć związanych z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, przywództwo. Rola  diagnozy w socjoterapii  i korekcja zachowań u dzieci z trudnościami w rozwoju Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego . Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne - współpraca z rodzicami dzieci ujawniającymi zaburzenia zachowania, planowanie pracy socjoterapeutycznej. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie  wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, przywództwa; ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy; planowanie diagnozy socjoterapeutycznej i ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.

  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  4.  Ganczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008.

  5. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

  6. Karasowska A., Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami zachowania? www.ore

  7. Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3

Further reading

  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.

  2. Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.

  3. Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.

  4. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.

  5. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.

  6. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 16-04-2020 13:41)