SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjoterapia w pomocy społecznej - course description

General information
Course name Socjoterapia w pomocy społecznej
Course ID 05.6-WP-PSD-SPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na  korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny

Scope

Wykłady
Prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Ćwiczenia - Warsztaty
Komunikacja w kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego  obszaru realizującego  cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem. Warsztaty dotyczące wybranych technik socjoterapeutycznych na poszczególnych etapach procesu socjoterapeutycznego.
 

Teaching methods

Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów. 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin w formie pisemnej - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującymi zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i przeprowadzenia wybranego  z programu zagadnienia warsztatu, techniki lub elementu pracy socjoterapeutycznej – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny 
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Recommended reading

Bernard H., MacKenzie K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.

Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009

Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Warszawa 2016.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.

Sawicka J., (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa 1999.

Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.

Further reading

  1. De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
  2.  Grudziewska E (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa 2015.
  3. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007. 
  4. Plopa M., Psychologia rodziny, Warszawa 2005.
  5. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002.
     

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:50)