SylabUZ

Generate PDF for this page

Health education and health promotion - course description

General information
Course name Health education and health promotion
Course ID 05.9-WP-PSD-EZPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach.

Prerequisites

-

Scope

Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia i profilaktyka chorób – podobieństwa i różnice.

Obszary działań z zakresu promocji zdrowia.

Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia..

Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia.

Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie.

Rola mass mediów w promowaniu zdrowia.

Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych.

Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktyki zdrowotnej oraz promocji zdrowia.

 

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja panelowa, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, ćwiczenia w grupach warsztatowych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena przygotowanych przez studentów projektów dotyczących promocji zdrowia lub profilaktyki zdrowotnej, ocena prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.  
 

Recommended reading

1.    Andruszkiewicz A. (red), Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, Tom I.. Lublin 2008

2.    Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
3.    Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
4.    Krajewski-Siuda K i in, Samorządowa promocja zdrowia. Podręcznik dla urzędników.(2006) http://www.zdrowieija.pl/pdf/samorzadowa_promocja_zdrowia.pdf

5.    Karski J. B. (red.), Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.

6.   Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.

7.   Łuszczyńska A (red.), Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk, 2004.
8.    Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
9.    Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.

Further reading

1.       Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.

2.       Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.

3.       Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:50)