SylabUZ

Generate PDF for this page

Współczesne problemy wielokulturowości - course description

General information
Course name Współczesne problemy wielokulturowości
Course ID 14.5-WP-PSD-WPW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społeczeństwie wielokulturowym

Prerequisites

Antropologia kulturowa, Pedagogika społeczna, psychologia społeczna, socjologia ogólna

Scope

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja).

Teaching methods

prezentacja, dyskusja grupowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z pracy kontrolnej 

Ocena z przedmiotu to średnia ważona: 70% oceny z pracy kontrolnej i 30% oceny  za aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Recommended reading

Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych Warszawa 2009

Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002

Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005

Romowie 2011. Życie na pograniczu. Warszawa 2011 s. 134-163

Bartosz Adam, Nie bój się Cygana. Sejny 2004

Crapo Richard Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? Gdańsk 2003

Słowik Aneta Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania zawieszenia (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego Studia Poradoznawcze 2012

Further reading

Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, 2010
Angelika Kuźniak, Papusza, 2013
Michael Moran, Kraj z księżyca. Podróże do serca Polski, 2010
A.J. Jacobs, Rok biblijnego życia, 2009
Włodzimierz Nowak, Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, 2016
Katarzyna Tubylewicz, Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, 2017
Marek Orzechowski, Mój sąsiad islamista. Kalifat u drzwi Europy, 2015
Ludwika Włodek, Cztery sztandary, Jeden Adres. Historie ze Spisza, 2017 
Joanna Beata Michlic, Obcy jako zagrożenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, 2015
Norbert Mappes-Niediek, Biedni Romowie, źli Cyganie : stereotypy i rzeczywistość, 2014
Mikołaj Grynberg, Rejwach, 2017
Asne Seierstad, Dwie siostry, 2018
Ziemowit Szczerek, Międzymorze, 2017

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 17-04-2020 17:48)