SylabUZ
Course name | Family pedagogy |
Course ID | 05.9-WP-PSP-Prod |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Utrwalenie wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach.
Ćwiczenie umiejętności komunikowania interpersonalnego i społecznego
Wprowadzenie do psychologii; Wstęp do pedagogiki; Pedagogika społeczna
Wykłady:
1) Rodzina – struktura, podział, funkcje; 2) Koncepcja Margaret Mead; 3) Osobowości rodziny (chaotyczna, władzy, związków, opiekuńcza, nadmiernie uzależniona); 4) Przemiany współczesnej rodziny; 5) Style wychowania; 6) Postawy rodzicielskie; 7) Rodziny w kryzysie
Ćwiczenia:
1) Cykl życia rodziny (M.Erickson); 2) Genogramy (graficzny układ struktury rodzinny i relacji pomiędzy członkami rodziny); 3) koncepcja T. Gordona; 4) Toksyczni rodzice
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów, metody ekspresyjne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)
Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005,
Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006,
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
M. Sikorska, Nowa Matka, Nowy Ojciec, Nowe Dziecko. O Nowym Układzie Sił w Polskich Rodzinach, 2009
D.Field, Osobowości rodzinne, 1996
A.Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, 1984
T.Gordon, Wychowanie bez porażek, 2016
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983.
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły,
Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 17-04-2020 15:17)