Umiejętność definiowania i opisywania procesu jakim jest żal po stracie bliskiej osoby. Przedstawienie przeżyć, jakie wywołują straty, dróg powrotu do zdrowia i wskazówek, które mogą pomóc w towarzyszeniu osobom przeżywającym żałobę.
Prerequisites
Brak wymagań wstępnych.
Scope
Na czym polega przeżywanie żalu po stracie? Uczucia powstające podczas tego procesu.
Fazy żałoby. Dlaczego tak rzadko decydujemy się na wyrażanie tych uczuć i przejście przez wszystkie te fazy?
Psychologiczne, społeczne i somatyczne skutki tłumienia żalu po stracie – odcięcie się od swoich uczuć. Pozorny powrót do zdrowia.
Jak konstruktywnie radzić sobie z żalem po stracie? Kroki, które trzeba poczynić, żeby odzyskać dobre samopoczucie.
Towarzyszenie osobie, która poniosła stratę, jako zadanie dla bliskich, przyjaciół, psychologów, psychiatrów, pracowników socjalnych.
Rozmowy z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci w oparciu o bajki terapeutyczne.
Rozmowy o śmierci i umieraniu i co dalej z żyjącymi.
Jak dzieci przeżywają żal po stracie?
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia po stracie.
Teaching methods
Dyskusja, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz aktywności na zajęciach.
Recommended reading
Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
Dodziuk A., „Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby”, Warszawa 2007.
Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba?", Kraków 2006.
Fopka-Kowalczyk M., "Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci", Warszawa 2017.
Goldman L., „Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera”, Łódź 2012.
Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.
Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.
Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.
Korlak-Łukasiewicz A., Zdaniewicz M., „Wsparcie społeczne w sytuacji kryzysowej”, Zielona Góra 2016.
Korlak-Łukasiewicz A., „Wsparcie po stracie rodzinne i instytucjonalne” [w:] „Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej”, red. Kantowicz E., Ciczkowska-Giedziun M., Willan-Horla L., Olsztyn 2015.
Korlak-Łukasiewicz A., „Dziecko wobec śmierci” [w:] „Problemy współczesnego dziecka”, red. Cywińska M., Poznań 2014.
Korlak-Łukasiewicz A., „Interwencja kryzysowa po stracie” [w:] „Żałoba i strata. Ujęcie interdyscyplinarne”, red. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Warszawa 2016.
Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.
McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
Słowińska E., "Książka o życiu ze śmiercią w tle", Warszawa 2013.
v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.
Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.
Zanotti C., "Gdzie są Ci, którzy odeszli na zawsze?", Kraków 2010.
Further reading
Notes
Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 16-04-2020 12:19)