SylabUZ

Generate PDF for this page

Methods and techniques of social research - course description

General information
Course name Methods and techniques of social research
Course ID 14.9-WP-PSP-MiTBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 

 

 

Prerequisites

Brak

Scope

Wykład

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Charakterystyka procesu badawczego.Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych.Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda biograficzna. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. 

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści.Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz zyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Ocena końcowa

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).

Recommended reading

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.

3. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

5. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

6. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

7. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

Further reading

1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk.

2. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.

3. Kmita J., O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982 (rozdz. II).

4. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszow: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984.

5. Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

6. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

7. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

8. Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Poznań 2004.

9. Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.

10. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

11. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-05-2020 20:15)