SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Culture and Art (humanistic subject) - course description

General information
Course name History of Culture and Art (humanistic subject)
Course ID 02.1-WI-ArchP-HKiSz(PH)-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Głuchowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie Studentom kanonicznych obiektów w obrębie poszczególnych epok stylowych i technik artystycznych od prehistorii do współczesności, ze szczególnym zaakcentowaniem dzieł malarskich, rzeźbiarskich i.graficznych, a także związków sztuk wizualnych z innymi dyscyplinami sztuki, takimi jak muzyka, teatr, literatura i film.

2. W sensie dydaktycznym Uczestnicy zajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, konstrukcji, kompozycji i ornamentu, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową. Wykład ma także służyć kształtowaniu zdolności do porównywania obiektów, wyciągania wniosków i formułowania własnych opinii oraz wykorzystania wiedzy o sztuce i kulturze (w tym źródeł publikowanych, multimedialnych i konserwatorskich) jako inspiracji twórczej,

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie Studentowi społecznej roli artysty, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy o sztuce i kulturze, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji.

Prerequisites

FORMALNE - brak

NIEFORMALNE - ogólna znajomość historii powszechnej w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich

Scope

  • prezentacja wybranych obiektów z kanonu dzieł sztuki i kultury powszechnej od prehistorii do współczesności
  • układ chronologiczno-problemowy
  • kompozycja i stylistyka w poszczególnych epokach stylowych, podstawowe typy ikonograficzne
  • podstawowe pojęcia historii sztuki i kultury (np. kanon, styl, mimesis, imitacja i kreacja/ abstrakcja, konceptualizm, styl i geniusz jako pojęcia historyczne, perspektywa intuicyjna, geometryczna i powietrzna, iluzjonizm, trompe l’oeil, ekphrasis, spolia, pastisz, karykatura)
  • kompozycja i stylistyka w poszczególnych epokach stylowych
  • związki sztuk wizualnych z muzyką, teatrem, filmem, literaturą i filozofią (m.in. koncepcja Horacjańska i Lessingowska)
  • narodziny instytucji sztuki i kultury (akademie/ Florencja i Francuska, salony, akademicka historia sztuki, kolekcje, geneza muzeów)
  • funkcje dzieł sztuki i zmienny historyczny status dzieła
  • sztuka a kontekst społeczny
  • style kanoniczne i neostyle/ historyzmy

Teaching methods

METODY PODAJĄCE: Forma wykładu – zmienna: konwersacyjny połączony z prezentacją power point i pokazem filmów, panoramicznych fotografii, animacji i innych źródeł    multimedialnych oraz dokumentacji konserwatorskiej

METODY POSZUKUJĄCE: elementy burzy mózgów i dyskusji na podstawie oraz analizy archiwaliów/ materiałów konserwatorskich

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie z oceną

  • warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest regularna obecność Studenta na wykładach
  • dopuszczalna ilość (usprawiedliwionych i odpracowanych) nieobecności – 2
  • ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategoriach: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne jest wynikiem pozytywnego zaliczenia dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie

z progami punktowymi:
50%–60% pozytywnych odpowiedzi         dst 

61%–70%.................................................... dst+

71%–80%.....................................................db

81%–90%                                                     db+

91%–100% ................................................  bdb.

Recommended reading

Wybrana literatura przedmiotowa:

  1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, wydania od 2005 r.
  2. Chrzanowski T., Polska sztuka sakralna, wyd. Kluszczyński, 2002.
  3. Fuga, A.:Techniki i materiały, Arkady, Warszawa 2008.
  4. Gombrich E., O malarstwie, Arkady
  5. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, red. zbiorowa, wyd. V, Warszawa 2005.
  6. Sztuka świata, red. zbiorowa, Arkady, Warszawa, t. 1-9.
  7. 100 lat polskiej sztuki plakatu. BWA. Kraków 1993.

Ostateczna lista przekazania będzie na 1. zajęciach.

Further reading

Lista przekazania będzie na 1. zajęciach.

Notes

Sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny i dostęp do internetu oraz tablice do pisania i prezentowania posterów.


Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 28-04-2020 22:19)