SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki rysunkowe - course description

General information
Course name Techniki rysunkowe
Course ID 02.1-WI-ArchP-TR-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Czerniawska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Poszerzenie oraz ugruntowanie wiedzy o technikach rysunkowych na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę i światło w oparciu o studia z natury.

3. Rozwijanie umiejętności budowania kompozycji z wyobraźni, zintegrowanych z formą architektoniczną.

4. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami rysunkowymi (syntetyczny szkic koncepcyjny/rysunek linearny/światłocieniowe studium z natury/rysunek lawowany) jako środkiem artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość budowy formy, przestrzeni oraz kompozycji i perspektywy.

5. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się szybkimi, syntetycznymi rysunkami posiadającymi istotny i znaczący przekaz merytoryczny.

6. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni oraz plenerowych szkiców architektury, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.

Prerequisites

Formalne:

Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: MALARSTWO

Nieformalne:

Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, perspektywy oraz wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku.

Umiejętność zaobserwowania różnic w natężeniu światła oraz rodzajów materii na różnorodnych powierzchniach.

Znajomość szkiców i rysunków wybitnych malarzy i architektów.

Scope

Program laboratorium:

1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji w wybranej technice rysunkowej, akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania poprzez zastosowanie różnych środków plastycznej wypowiedzi. Następnie wpisać w ten układ postać - ze szczególnym zwróceniem uwagi na kompozycję, skalę oraz proporcje.

2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tej architektury (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy, przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty. Zobrazować badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych), a następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy, rysunek lawowany), z umiejętnym zaakcentowaniem zadanego problemu.

3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać transformacji tej kompozycji przy pomocy wybranego programu graficznego - modyfikując przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii, a następnie wykonać pracę na dużym formacie (rysunek studyjny) w wybranej technice rysunkowej.

Teaching methods

Metody podające:

1. Zaprezentowanie rysunków wybitnych twórców - pracownia, e-learning

2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki

Metody poszukujące:

1. Studium z natury

2. Szkice w plenerze

3. Rysunek z wyobraźni

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Poszerzył oraz ugruntował wiedzę o technikach rysunkowych na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji w wybranej technice rysunkowej, akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania poprzez zastosowanie różnych środków plastycznej wypowiedzi.

3. Na podstawie tego samego układu wykonał rysunek studyjny w wybranej technice rysunkowej, wpisując w tę kompozycję postać - ze szczególnym zwróceniem uwagi na modyfikację przestrzeni, proporcje oraz skalę.

4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej), sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując ich charakter (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy, rysunek lawowany), z umiejętnym zaakcentowaniem zadanego problemu.

6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał transformacji tej kompozycji przy pomocy wybranego programu graficznego - modyfikując przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii, a następnie wykonał pracę na dużym formacie (rysunek studyjny) w wybranej technice rysunkowej.

7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Recommended reading

1. P. Gajewski, Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001

2. R. Gill, Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 1997

3. G. Peichl, Back to the Pen. Back to the Pencil, Anton Pustet, Salzburg 2003

4. M. Misiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, 1999

5. Le Corbusier, Selected Drawings, London, 0, Rizzoli; 1st UK edition

6. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, 2004

7. M. Hollingsworth, Sztuka w dziejach czlowieka, Arkady, Warszawa 2006

 

Further reading

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Notes


Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 27-04-2020 23:17)