SylabUZ

Generate PDF for this page

Freehand drawing II - course description

General information
Course name Freehand drawing II
Course ID 02.1-WI-ArchP-ROII-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Czerniawska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Poszerzenie oraz ugruntowanie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Pobudzanie oraz rozwijanie wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy.

3. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem jako środkiem artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość budowy formy, przestrzeni, a także kompozycji oraz perspektywy.

4. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lub światłocieniowe studium z natury, uwydatniające elementy detalu, czy formy wykreowane z wyobraźni oraz rozwijanie umiejętności budowania nastroju przy pomocy światłocienia - z uwzględnieniem różnorodności faktur i materii.

5. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni oraz plenerowych szkiców architektury, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.

Prerequisites

Formalne:

Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny I

Nieformalne:

Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, perspektywy oraz wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku.

Umiejętność zaobserwowania różnic w natężeniu światła oraz rodzajów materii na różnorodnych powierzchniach.

Znajomość szkiców i rysunków wybitnych malarzy i architektów.

Scope

Program laboratorium:

1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji w dwóch ekspresjach: statycznej i dynamicznej, stosując różne rodzaje środków plastycznej wypowiedzi - akcentując wybrane elementy tego układu, podkreślające charakter danego opracowania.

2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty. Zobrazować badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych), a następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu.

3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter danego układu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii.

Teaching methods

Metody podające:

1. Zaprezentowanie rysunków wybitnych twórców - pracownia

2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki

Metody poszukujące:

1. Studium z natury

2. Szkice w plenerze

3. Rysunek z wyobraźni

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student ma obowiązek dostarczyć oryginały wszystkich prac semestralnych, wykonanych w ramach pracowni na zaliczenie przedmiotu

1. Poszerzył oraz ugruntował wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Rozwinął wyobraźnię plastyczną, przestrzenną i kompozycyjną czerpiąc z wiedzy o budowie formy.

3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia), dokonał własnej interpretacji tej kompozycji w dwóch ekspresjach: statycznej i dynamicznej, stosując różne rodzaje środków plastycznej wypowiedzi - akcentując wybrane elementy tego układu, podkreślające charakter danego opracowania.

4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej), sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując ich charakter (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu.

6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter danego układu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii.

7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Recommended reading

1. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, Kraków 2004

2. O. Czerner, Polskie współczesne rysunki architektoniczne, SARP Kraków, 1989

3. L. Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006

4.  N. Bingham, 100 lat rysunku architektonicznego, Laurence King Publishing Ltd. London, 2013

5. J. Bruzda, Szkice architektoniczne, A-7, PK, Kraków 1993

6. 4. H. Reed, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1973

 

Further reading

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Notes


Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 10-06-2021 11:12)