SylabUZ
Course name | Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny) |
Course ID | 02.1-WI-ArchP-PAI-APRU(PG)-S20 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture |
Beginning semester | summer term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Project | 60 | 4 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania obiektów sportowo- rekreacyjnych, uwzględniającymi: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno- przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo - rowerową, dostęp do szybkiej komunikacji publicznej, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów architektonicznych na podstawie założeń technologicznych podporządkowanych określonemu rodzajowi funkcji sportowo-rekreacyjnej lub uzdrowiskowej. Szczególną uwagę zwraca się na zasady zrównoważonego rozwoju w projektowaniu układów funkcjonalnych, kształtowania budynków sportowo-rekreacyjnych i rozwiązań energooszczędnych i ekologicznych.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego.
Wymagania formalne - brak
Wymagania nieformalne - opanowana wiedza dotycząca projektowania architektury usługowej.
Program wykładów.
Tematyka wykładów obejmuje ogólną metodologię projektowania architektury obiektów sportowych, rekreacyjnych i uzdrowiskowych, a w szczególności takie zagadnienia jak: pojęcie przestrzeni architektonicznej, przestrzeń architektoniczna a człowiek, tworzenie nowej wartości przestrzeni rekreacyjno-sportowej, projektowanie złożonych programów funkcjonalno-przestrzennych obiektów sportowych, wymiarowanie przestrzeni i elementów wyposażenia, fizyczne ograniczenia przestrzeni, elementy kompozycji architektonicznej, forma projektu architektonicznego, treść projektu architektonicznego, ergonomiczne aspekty przestrzeni dla widza, sportowca, kadry trenerskiej, administracji, mediów, zasady komponowania przestrzeni architektonicznej przy zastosowaniu zależności form, zestawień materiałów, związki konstrukcji z formą, oświetlenie, barwa, mikroklimat wnętrz, integracja elementów dopełniających kształtowaną przestrzeń, czynnik dostępności przestrzeni dla wszystkich użytkowników, uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych.
Program projektu.
Analizowanie zasad projektowania budynków sportowo-rekreacyjnych i uzdrowiskowych na podstawie założeń przestrzennych oraz techniczno-ekonomicznych i funkcjonalnych mających wpływ na rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Zgodnie z przyjętymi założeniami planistycznymi i techno-logicznymi wykonane zostaną koncepcje projektowe kompleksu sportowego lub uzdrowiskowego oraz szczegółowo głównych obiektów architektonicznych.
Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
Metody poszukujące: projekt - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład.
Student poddaje się weryfikacji wiedzy z zakresu projektowania sportowo – rekreacyjnych i uzdrowiskowych, wraz z zagospodarowaniem ich otoczenia.
Projekt.
Student wykonuje architektoniczny projekt zgodnie z zadaną specyfikacją, obejmującą obiekt sportowo- rekreacyjny lub uzdrowiskowy. Student potwierdza swoje kompetencje do samodzielnej działalności twórczej i gospodarczej, do podjęcia pracy badawczej i do roli społecznej, jaką pełni architekt.
1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985.
2. Kappler H.P., Baseny kąpielowe. Arkady, Warszawa 1977.
3. Kosiński W., Organizacja przestrzenna wypoczynku weekendowego. PWN. Warszawa-Łódź 1981.
4. Majsterkiewicz T., Założenia dla projektantów stadionów, Polski Związek Lekkiej Atletyki, Komisja Obiektów i Urządzeń, Warszawa 2010,
5. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973.
6. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973.
7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 1996.
8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Politechnika Krakowska, Kraków 1994.
9. Zabłocki W., Wojciech Zabłocki Architektura, Architecture Wyd. Bosz,2007.
10. Pawlikowska – Piechotka A., Piechotka M, Dzieje obiektów sportowych w Europie. Historia architektury sportowej od czasów starożytnych do współczesnoci. AWF Warszawa, 2017
1. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001.
2. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 27-04-2020 22:52)