SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczności publicznej - kultura, handel, nauka (projekt główny) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PAII-AUP-KHN(PG)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania obiektów związanych z kulturą takich, jak: galerie, teatry, muzea, biblioteki, z edukacją i nauką, handlem i administracją sądowniczą, gospodarczą oraz obiektami komunikacji zbiorowej, jak: dworce autobusowe i kolejowe - uwzględniającymi: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo-rowerową, dostęp do szybkiej komunikacji publicznej, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów architektonicznych na podstawie założeń technologicznych podporządkowanych określonemu rodzajowi funkcji obiektów użyteczności publicznej. Szczególną uwagę zwraca się na zasady powiązań zewnętrznych obiektów wielkoskalarnych z głównymi węzłami komunikacji miejskiej, centrum miasta, strefami rekreacji i pozostałymi głównymi ośrodkami koncentracji np. handlu, kultury, edukacji itp. W projektowaniu układów funkcjonalnych uwaga zwrócona jest na zrównoważony rozwój, kształtowanie form budynków wielko skalarnych oraz rozwiązania energooszczędne i ekologiczne.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego.
Formalne: zaliczenie z przedmiotu: Projektowanie architektoniczne I.
Nieformalne: opanowana wiedza dotycząca projektowania architektury usługowej.
Wykłady.
Tematyka wykładów obejmuje ogólną metodologię projektowania architektury wielkoskalarnych obiektów użyteczności publicznej a w szczególności takie zagadnienia jak: przestrzeń architektoniczna a zaspokajanie wyższych potrzeby człowieka, znaczenie i rola reprezentacyjnych budynków użyteczności publicznej w przestrzeni miasta, pojęcie złożonej usługowej przestrzeni architektonicznej, zasady komponowania przestrzeni użyteczności publicznej przy wyborze określonych warunków i założeń funkcjonalnych, zastosowanych materiałów, tworzenie nowej wartości przestrzeni zbudowanej dostosowanej do społecznych oczekiwań, formy kreowania przestrzeni dla zadanej funkcji, ergonomiczne aspekty przestrzeni, omówienie związków pomiędzy funkcją obiektów kultury a konstrukcją formy budynków, uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych, omówienie zasad zastosowania różnych rodzajów infrastruktury towarzyszącej budynkom użyteczności publicznej wielkoskalarnej.
Projekt.
Analizowanie zasad projektowania budynków użyteczności publicznej na podstawie założeń przestrzennych oraz techniczno- ekonomicznych i funkcjonalnych mających wpływ na decyzje lokalizacyjne i rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe. Zgodnie z przyjętymi założeniami planistycznymi i funkcjonalno- przestrzennymi wykonane zostaną koncepcje projektowe budynku użyteczności publicznej, rozwinięte następnie do rozwiązania szczegółowego.
Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
Metody poszukujące: projekt - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład.
Student poddaje się weryfikacji wiedzy z zakresu projektowania obiektów użyteczności publicznej wraz z zagospodarowaniem ich otoczenia.
Projekt.
Student wykonuje architektoniczny projekt zgodnie z zadaną specyfikacją, obejmującą obiekt użyteczności publicznej. Student potwierdza swoje kompetencje do samodzielnej
działalności twórczej i gospodarczej, do podjęcia pracy badawczej i do roli społecznej, jaką pełni architekt.
1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985.
2. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001.
3. Komar B., Tymkiewicz J., Elewacje budynków biurowych, Gliwice 2006.
4. Kowicki M., Współczesna agora, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003.
5. Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady, 1996-2009.
6. Pallado J., Skupin A., 10 przypadków architektury usługowej, Śląsk Wydaw. Naukowe, Katowice.
7. Uffelen Ch., Offices, Verlagshaus Braun pierwsze wydanie, 2007.
1. Basista A., Architektura i wartości, Wyd. Universitas, Kraków 2009.
2. Praca zbiorowa, Krajobraz miejski. Nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania, wyd. Top Mark
Centre, Warszawa 2008.
3. Zabłocki W., Architektura. Architecture Wojciech Zabłocki, Wyd. Bosz Olszenica 2006.
4. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973.
5. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973.
6. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
7. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii. Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez mgr inż. arch. Rafał Dudzik (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 16:22)