SylabUZ

Generate PDF for this page

Renovation of Cities and Residential Areas (complementary project) - course description

General information
Course name Renovation of Cities and Residential Areas (complementary project)
Course ID 02.1-WI-ArchP-OMiO(PU)-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Alena Kononowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i metodologicznymi w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania i wartościowania zabytkowych miast i osiedli oraz ich wieloaspektowej odnowy.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta pozyskiwania informacji z literatury, baz danych, badań terenowych i innych źródeł, dokonywania ich integracji i interpretacji, a także wyciągania wniosków i formułowania uzasadnionych opinii, jak również. przygotowania ustnej prezentacji dotyczącej szczegółowych zagadnień związanych z odnową miast i osiedli.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z odnową miast i osiedli oraz wyrobienie świadomości społecznego wymiaru pracy architekta i potrzeby permanentnego samokształcenia.

Prerequisites

Formalne:

Student powinien zaliczyć przedmioty: Historia budowy miast I i II , Teoria budowy miast.

Nieformalne:

Student powinien posiadać ogólną wiedzę z historii architektury powszechnej i polskiej.

 

Scope

Uwarunkowania i rodzaje procesów odnowy historycznych miast i osiedli. Odnowa zdegradowanej tkanki urbanistycznej po: zniszczeniach wojennych, zużyciu technicznym zabudowy, nieodpowiednim gospodarowaniu przestrzenią. Restrukturalizacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekonstrukcja, projektowanie „historyczne”. Podnoszenie technicznych i funkcjonalnych standardów zamieszkiwania oraz walorów estetycznych. Istotnym elementem programu jest objazd naukowy z prezentacją przykładów.

Teaching methods

Metody podające: Objazd naukowy (np. po Wrocławiu), zapoznający studentów z przykładami odnowy zabytkowych osiedli lub fragmentów miasta, połączony z autorskimi prelekcjami projektantów.

Metody poszukujące: Kształcenie interaktywne, kreatywne, przygotowanie przez studentów, w grupach, audiowizualnej prezentacji przykładów odnowy miast i osiedli, połączone z dyskusją.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, udział w objeździe naukowym, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność,
Warunkiem zaliczenia jest: przygotowanie i wygłoszenie przez studenta (przed grupą) audiowizualnej prezentacji samodzielnie wybranych przykładów odnowy miast i osiedli, jak również udział w dyskusjach problemowych oraz złożenie opracowania pisemnego. Oceniana jest trafność i oryginalność doboru przykładu, jakość podania, umiejętność akcentowania istotnych informacji, jak też poprawność merytoryczna oraz językowa.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia z seminarium jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z ustnej prezentacji wraz z oddanym opracowaniem pisemnym, obecności na zajęciach oraz uczestnictwa w objeździe naukowym.
Ocenę końcową (Ok. -100%) z ćwiczeń stanowi wyliczenie na podstawie: listy obecności (F - 10%), oceny za wygłoszony referat i złożone opracowanie w formie pisemnej i elektronicznej (R – 50%), uczestniczenia w objeździe naukowym (On - 30%) oraz oceny za aktywność na zajęciach -udział w dyskusjach (A -10%). Ok (100%) = R (50%) + F (10%) + A (10%) + On (30%). Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać minimum 60% oceny końcowej.

Recommended reading

1. Czerny W., Architektura zespołów osiedleńczych, Warszawa, Arkady, 1972.
2. Kalinowski W., Problemy ochrony i konserwacji zabytkowych układów przestrzennych miast i osiedli, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1971.
3. Kłosek-Kozłowska D., Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój, PAN Warszawska Drukarnia Naukowa, Warszawa 2013.
4. Kłosek-Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
5. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2013.
6. Małachowicz E., Ochrona środowisku kulturowego, PWN, Warszawa 1988.
7. Ostrowski W., Zespoły zabytkowe a urbanistyka, Warszawa, Arkady, 1980.
8. Rymaszewski B., O przetrwanie dawnych miast, Arkady Warszawa, 1984.
9. Ziobrowski Z., Odnowa miast: rewitalizacja, rehabilitacja, restrukturyzacja, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków 2000.

Further reading

1. Paszkowski Z., Restrukturalizacja Miasta Historycznego - jako metoda jego współczesnego kształtowania, Szczecin 2008.
2. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Wyd. 2, Warszawa 2008.
3. Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce. Odbudowa i konserwacja, praca zbiorowa pod red. W. Zina, t. I, Miasta historyczne, pod red. W. Kalinowskiego, Arkady Warszawa 1986.
4. Siedlungen der Zwanziger Jahre – heute. Vier Berliner Großsiedlungen 1924-1984. Eine Ausstellung vom 24.10.1984 – 7.11.1985 im Bauhaus – Archiv Museum für Gestaltung,Berlin, 1984.
5. Czasopisma: „Renowacje”, „Ochrona Zabytków”; „Teka Konserwatorska”; „Wiadomości Konserwatorskie”; „Spotkania z Zabytkami”;

Notes

Sala seminaryjna, powinna mieć możliwość zaciemnienia oraz powinna być wyposażona w stoły kreślarskie, sprzęt audio-wizualny oraz tablice do pisania i ekrany do prezentacji plansz.


Modified by dr inż. Alena Kononowicz (last modification: 24-04-2020 15:32)