SylabUZ

Generate PDF for this page

Monument Protection II (complementary project) - course description

General information
Course name Monument Protection II (complementary project)
Course ID 02.1-WI-ArchP-OZII(PU)-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Alena Kononowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i metodologicznymi w zakresie ochrony i rewaloryzacji zabytkowych układów urbanistycznych
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta kompleksowego opracowywania projektów rewaloryzacji zabytkowych układów urbanistycznych, wraz z niezbędnymi, poprzedzającymi opracowaniami, takimi jak: wieloaspektowe wartościujące analizy, oraz wnioski konserwatorskie.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samo-dzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z rewitalizacją zespołów urbanistycznych oraz wyrobienie świadomości społecznego wymiaru pracy architekta.

Prerequisites

Formalne: Student powinien zaliczyć przedmioty: Historia budowy miast I i II , Teoria budowy miast.

Nieformalne: Student powinien posiadać ogólną wiedzę z historii sztuki, historii i teorii architektury.

Scope

Postawy wobec dziedzictwa kulturowego w przeszłości i początki ochrony zabytków. Rejestr Zabytków i Ewidencja. Studia historyczno-architektoniczne, analizy wartościujące, metody ochrony. Wnioski konserwatorskie podstawą do projektu rewaloryzacji. Rola studiów historyczno- architektonicznych, stylistycznych i archeologicznych w procesie ochrony i rewaloryzacji zabytków architektury.

Zagadnienia rewaloryzacji osiedli mieszkaniowych. Uwarunkowania konserwatorskie do planu zagospodarowania przestrzennego, studia historyczno-urbanistyczne, analizy wartościujące. Wnioski konserwatorskie podstawą do projektu rewaloryzacji. Rewitalizacja, rehabilitacja, restrukturyzacja. W poszukiwaniu tożsamości miejsca. Działalność stowarzyszeń wyższej użyteczności na rzecz ochrony zabytków: ICOMOS, DoCoMoMo, SKZ, TONZ.

Projekt rewaloryzacji obejmuje wybrany obiekt zabytkowy. W etapie przejściowym – wykonywane jest krótkie studium historyczno-architektoniczne, pod kątem: historycznym, stylistycznym, funkcjonalnym, stanu technicznego, waloryzacji estetycznej. Zwieńczeniem etapu przejściowego są wnioski konserwatorskie stanowiące podstawę do projektu rewaloryzacji. Finalny etap – stanowi koncepcyjny projekt rewaloryzacji.

Teaching methods

Metody podające: Wykłady problemowe realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe mają charakter interaktywny i kreatywny. Studenci pracują w grupach. Praktycznymi elementami zajęć są: ćwiczenia inwentaryzacyjne w terenie, prezentacje audiowizualne przed grupą, dyskusja, studium, analizy, korekty projektów, oddanie przejściowe oraz oddanie końcowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego egzaminu (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach.
Projekt rewaloryzacji obejmuje wybrany teren z zabytkowym układem urbanistycznym.
Etap przejściowy – obejmuje krótkie studium historyczno-urbanistyczne badanego obszaru, jak również rozpoznanie: terenu, zabudowy, zieleni i komunikacji, pod kątem: historycznym, funkcjonalnym, stanu technicznego, waloryzacji estetycznej. Zwieńczeniem etapu przejściowego są wnioski konserwatorskie stanowiące podstawę do projektu rewaloryzacji.
Etap finalny – stanowi koncepcyjny projekt rewaloryzacji.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium, wg skali ocen min. 3,0 (dst.) – maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności na wykładach. Ocenę końcową z projektu (Ok) stanowi wyliczenie na podstawie: listy obecności (F = 20%), oceny pierwszego etapu opracowania, zawierającego część studialną i wnioski konserwatorskie (Wk = 40%) oraz oceny projektu rewaloryzacji (Pr = 40%). Ok. (100%) = F (20%) + Wk (40%) + Pr (40%).
Ocena ogólna z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i końcowej oceny z projektu.

Recommended reading

1. Borusewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa 1985.
2. Kadłuczka A., Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999.
3. Kowalski T., Rekonstrukcja zabytków architektury. Teoria a praktyka. Wydawnictwa PKZ, Warszawa 1985.
4. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2013.
5. Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, PWN, Warszawa 1988.
6. Ostrowski W., Zespoły zabytkowe a urbanistyka, Warszawa, Arkady, 1980.
7. Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce. Odbudowa i konserwacja, praca zbiorowa red. nauk. Wiktor. Zin, Arkady Warszawa 1986.

Further reading

1. Karta Wenecka 1964 – II Międzynarodowy Kongres Architektów i Techników, „Ochrona Zabytków”, R.XIX, 1966 nr 3 – wkładka.
2. Paszkowski Z.,
Restrukturalizacja miasta historycznego - jako metoda jego współczesnego kształtowania, Szczecin 2008.
3. Wejchert K.:
Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Wyd. 2, Warszawa 2008.
4.
Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce. Odbudowa i konserwacja, praca zbiorowa red. W. Zin, t. I, Miasta historyczne, pod red. W. Kalinowskiego, Arkady Warszawa 1986.
5. Ziobrowski Z.,
Odnowa miast: rewitalizacja, rehabilitacja, restrukturyzacja, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków 2000.
6. Czasopisma: „Renowacje”, „Ochrona Zabytków”; „Teka Konserwatorska”; „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”; „Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków”; „Wiadomości Konserwatorskie”; „Spotkania z Zabytkami”;
7. Siedlungen der Zwanziger Jahre – heute. Vier Berliner Großsiedlungen 1924-1984. Eine Ausstellung vom 24.10.1984 – 7.11.1985 im Bauhaus – Archiv Museum für Gestaltung. Berlin, 1984.

Notes

Sale wykładowa i projektowa, powinny być zaciemniane i wyposażone w sprzęt audio-wizualny oraz w stoły kreślarskie i wifi.


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 16-09-2021 15:01)