SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ergonomia |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-E-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Uzyskanie ogólnej wiedzy o ergonomii w zakresie podstawowych pojęć i definicji, wymagań ergonomicznych i wpływu na projektowanie wraz umiejętnością krytycznej analizy istniejących rozwiązań. Nabycie umiejętności ergonomicznego projektowania wnętrz mieszkalnych (np. kuchnia, łazienka), wnętrz użyteczności publicznej (np. pomieszczenia sanitarne dla niepełnosprawnych), pomieszczeń biurowych, ciągów technologicznych, stanowisk pracy przy urządzeniach oraz elementów wyposażenia wnętrz. Uwzględnianie potrzeb i możliwości człowieka w twórczym rozwiązywaniu problemów projektowych w dalszej pracy zawodowej.
brak
Ergonomia – zagadnienia teoretyczne.
Czynniki wpływające na komfort psychofizyczny człowieka: analiza stref przestrzennych związanych z pracą, zamieszkaniem, użytkowaniem przestrzeni użyteczności publicznej.
Projektowanie przestrzeni „wspólnej”, projektowanie „uniwersalne”.
Człowiek w pracy, wpływ obciążenia psychicznego pracą i wysiłku fizycznego na organizm człowieka.
Antropometria, analizy antropometryczne w odniesieniu do przestrzeni wnętrz i wyposażenia.
Analiza mikroklimatu wnętrza, wpływ i znaczenie temperatury, oświetlenia, hałasu, drgań, itp.
Wymagania przestrzenne, wyposażenie i systemy komunikacji dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i postrzegania.
Przestrzeń do nauki, wymagania dla mebli szkolnych, przykłady rozwiązań.
Przestrzeń do pracy biurowej: wymagania wobec współczesnej przestrzeni biurowej, ocena ergonomiczności różnych typów krzeseł, przykłady rozwiązań.
Przestrzeń do wypoczynku i rekreacji, wymagania m. innymi pomieszczeń hydroterapii, fizjoterapii, przykłady rozwiązań.
Ergonomia mebli i systemów do przechowywania, meble specjalistyczne i przykłady rozwiązań.
Ergonomiczne rozwiązania kuchni i łazienki „domowej”, przykłady rozwiązań.
Technologia kuchni dla usług gastronomicznych, przykłady rozwiązań.
Struktura przestrzenna i wyposażenie stanowiska pracy – przestrzeń „osobista”, możliwości dopasowania do indywidualnych potrzeb i wymagań.
Dom” kompaktowy” i projektowanie na minimalnej przestrzeni.
Wykład
Projekt - wykonywane samodzielnie ćwiczenia projektowe, prezentacje efektów pracy projektowej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
egzamin
zaliczenie ćwiczeń
Giedliczka A., Atlas miar człowieka, CIOP, Warszawa 2001
Wróblewska M., Ergonomia , wydanie internetowe, www.eduskrypt.pl, 2006
Górska E., Ergonomia w projektowaniu stanowisk pracy. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996
Charytonowicz J., Projektowanie laboratoryjnych stanowisk pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 1994
Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego.
PN-EN 1729-1:2007 - Meble -- Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych -- Część 1: Wymiary funkcjonalne.
Wykowska M., Ergonomia, wydanie internetowe
Nowak E., Antropometria w projektowaniu przestrzeni roboczej dla osób starszych i niepełnosprawnych Prace i materiały Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
Pawlak A., Oświetlenie miejsc pracy we wnętrzach – nowa norma oświetleniowa, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, 2004
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 11:43)