SylabUZ
Course name | Społeczne problemy architektury (przedmiot o treściach społecznych) |
Course ID | 02.1-WI-ArchP-SPA(PoTH)-S20 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture |
Beginning semester | summer term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi społecznymi problemami architektury w kontekście występujących w danej sytuacji czynników społecznych, geopolitycznych, ekonomicznych, ekologicznych itd.
2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta stosowania w praktyce zasad kształtowania przestrzeni w skali architektonicznej i urbanistycznej w celu ograniczenia występowania problemów społecznych wynikających z kultury projektowania przestrzeni, jak również umiejętności właściwej diagnozy problemów już istniejących i wypracowywania rozwiązań mających na celu ograniczenie ich występowania w przestrzeni zastanej.Jednocześnie celem jest uświadomienie studentom negatywnych skutków społecznych podejmowania niewłaściwych decyzji projektowych, niepopartych dogłębną analizą problemów występujących w danej przestrzeni, związanych z rzeczywistą działalnością użytkowników przestrzeni.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie i przeprowadzenie analiz, pozwalających na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).
Formalne: brak.
Nieformalne: brak.
Nowe problemy, nowi użytkownicy przestrzeni - człowiek i jego nie-pełnosprawności, zwierzęta w mieście, natura jako tworzywo architektoniczne i cel architektury. Przestrzeń dostępna dla wszystkich (niepełnosprawność, wykluczenie społeczne lub kulturowe różnorodność etniczna i religijna, gettoizacja, gendryfikacja, przestrzeń dla dzieci). Projektowanie uniwersalne w kształtowaniu przestrzeni publicznych, przestrzeni zamieszkania, terenów rekreacyjnych dostosowanych do potrzeb jak najszerszych grup społecznych. Rola partycypacji społecznej w przekształcaniu struktur miejskich, budowanie relacji społecznych poprzez działania architektoniczne. Nowe miasto (nowe idee, funkcje, struktura) - realizacja zasad Nowej Urbanistyki i jej wpływ na wygląd współczesnych miast, idea Cittaslow, Smart City, eco-village, agro-urbanistyka, Miasto Przyjazne Starzeniu Się itd. Architektura społeczeństwa informacyjnego - zombie urbanizm, hipster urbanizm, architektura pokolenia i-generation, radykalizm miejski, rola mobilności / elastyczności w architekturze. Architektura w ujęciu antropologicznym - podstawowe zagadnienia. Przestrzenne aspekty bezpieczeństwa / przestępczości, idea przestrzeni bezpiecznej.
Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
Metody poszukujące: brak
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej problematyki społecznych problemów architektury i urbanistyki, której podstawą jest pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecność na wykładach. Zasady ustalania oceny: ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie kolokwium z progami punktowymi oraz uzyskanie oceny w przygotowanego referatu na zadany temat.
Zasada ustalania oceny z wykładu:
Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:
50% - 60% Dostateczny
61%- 70% Dostateczny plus
71% -80% Dobry
81% - 90% Dobry plus
91% - 100% Bardzo dobry
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w rzutnik multimedialny oraz ekran projekcyjny.
Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 22-04-2020 19:08)