SylabUZ

Generate PDF for this page

Architectural Detail (complementary project) - course description

General information
Course name Architectural Detail (complementary project)
Course ID 02.1-WI-ArchP-DA(PU)-S20
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. arch. Justyna Kleszcz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze sposobem opracowania projektu wykonawczego w zakresie złożonego obiektu architektonicznego, która jest rozwinięciem rozwiązań projektowych zawartych w architektonicznym projekcie koncepcyjnym opracowywanym na przedmiotach „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)” oraz równolegle na przedmiocie „Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczności publicznej - kultura, handel, nauka (projekt główny)” obejmującym projekt zagospodarowania działki oraz obiekt budowlany, opartych na wymogach technicznych, ergonomicznych, sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej, energetycznych i innych specjalistycznych wynikających ze specyfiki funkcji, wyposażenia i rozwiązań technicznych budynku. Wiedza ta obejmuje zasady i ramy spójnego architektonicznego opracowania projektowego ze wskazaniem na zastosowanie złożonych rozwiązań architektoniczno-budowlanych dostosowanych do poziomu skomplikowania i rangi projektowanego obiektu.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektu wykonawczego w branży architektonicznej, z elementami opracowania wielobranżowego.

3. Celem w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole wielobranżowym własnego rozwiązania projektowego.

Prerequisites

FORMALNE - Zaliczenie przedmiotu: „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)”

NIEFORMALNE - Opanowana wiedza z zakresu przedmiotów Projektowanie Architektoniczno-Budowlane I, II, III prowadzonych na pierwszym stopniu studiów. Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu metod sporządzania i sposobu opracowywania projektów budowlanych i wykonawczych oraz szeroko pojętego procesu budowlanego.

Scope

Projekt opracowywany jest w oparciu o projekt wykonywany wcześniej na przedmiotach „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)” lub równolegle na przedmiocie „Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczności publicznej - kultura, handel, nauka (projekt główny)”.

Szczegółowa analiza przestrzenna wybranego terenu i wykonanie projektu zagospodarowania terenu w skala 1:500 z uszczegółowieniem detali urbanistycznych, małej architektury (z opisem wszystkich elementów działki i wykonaniem rysunków detali). Wykreślenie rzutu głównego obiektu (rzut parteru), rzutów posadzek i sufitów, przekrojów, elewacji w skali 1:50 z oznaczeniem rodzaju elementów, szczegółów, detali i uwag wyjaśniających dla wykonawców projektu. Szczegółowa analiza wymogów ochrony przeciwpożarowej dla obiektu. Dobór istotnych pod względem przyszłego wykonawstwa oraz przyjętych charakterystycznych rozwiązań architektonicznych punktów węzłowych w obiekcie. Opracowanie wybranych detali rozwiązań.

Praktyczne zapoznanie studenta z etapami tworzenia wykonawczej dokumentacji projektowej, zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego, oznaczeniami oraz opisem technologicznym dla rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych charakterystycznych dla obiektów architektonicznych o dużej złożoności.

Teaching methods

METODY PODAJĄCE: Wprowadzane w miarę potrzeb wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

METODY POSZUKUJĄCE:Kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu wykonawczego, w tym części architektonicznej, konstrukcyjnej i ogólnobudowlanej.

Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, sporządzonego zgodnie z przepisami Prawa i stosownymi normami.

Recommended reading

  • PN-B-01025:2004 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-B-01027:2002 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu;
  • PN-B-01029:2000 Rysunek budowlany – Zasady wymiarowania na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-ISO 9836: 1997 Właściwości użytkowe w budownictwie – Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych;
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U.2018.1202, j.t.- z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. (Dz.U.2014.1278);
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U.2012.462, - ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. zpóźn.zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz.U.2015.2117);
  • Praca zbiorowa red. Dregen M., Bezpieczeństwo pożarowe. Znowelizowane warunki techniczne budynków – dział VI, Wyd. Polcen, 2018;
  • Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018
  • Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo Architektoniczne i Wydawnictwo Markiewicz, 2018;

Further reading

  • Ast R. Aktualne problemy budownictwa. Architektura, projektowanie, technologia, Wydawnictwo PWSZ, 2014;
  • Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.;
  • Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.

Notes

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych ) itp.


Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 22-04-2020 18:48)