SylabUZ
Course name | Praca społeczno-wychowawcza z rodziną |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-PSWR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie funkcjonowania rodzin, norm oraz patologi życia społecznego. Pogłębienie wiedzy na temat różnorodnych aspektów pracy społeczno - wychowawczej z rodziną jako systemem. Poznanie podstaw terapii systemowej rodzin. Przygotowanie studenta do pracy społeczno-wychowawczej z rodziną w doświadczanych przez nią sytuacjach trudnych i kryzysach, poprzez doskonalenie umiejętności rozpoznawania zasobów osób tworzących rodzinę, motywowania i inicjowania zmian w środowisku rodziny
Ogólna wiedza z zakresu Pedagogiki rodziny
Charakterystyka rodzin - adresatów systemu wspierania rodziny (rodziny wydolne, jeszcze wydolne, niewydolne); rodzina w kryzysie; praca z rodziną skoncentrowaną na rozwiązaniach; praca na zasobach rodziny; pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych (wybrane metody pracy z rodziną m.in. Kids Skils – Dam Radę, Jestem z ciebie dumny lub inne); pomoc w rozstrzyganiu problemów życiowych (alimenty, mieszkanie, zapomogi, praca, leczenie); instytucje wsparcia rodziny; sposoby konstruowania planu pracy z rodziną (cele, struktura, bloki tematyczne) , praca na studium przypadku - opracowywanie planów pracy z rodziną
Wykład, prezentacja, dyskusja, trening, symulacja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - kolokwium z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%) oraz praca pisemna zawierająca opracowanie planu pracy z rodziną (70%)
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
1. Badura-Madej W, Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracownaików socjalnych, 1999,
2. Dybowska E, Wojtanowicz K, System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013
3. Przyborowska K, Dałek M, Jak budować plan pomocy? Warszawa 2014
4. Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Akapit, Toruń 2010
5. Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1994
1. S. Kawula, J.Brągiel, A.Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2012,
2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na rozwiązaniach, Katowice 2010.
Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 26-04-2020 23:20)