SylabUZ

Generate PDF for this page

Ethical and legal bases of resocialization and probation - course description

General information
Course name Ethical and legal bases of resocialization and probation
Course ID 10.0-WP-PEDD-EPPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ernest Magda
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie postaw i zachowań etycznych w pracy funkcjonariuszy Służby Więziennej, kuratorów, sędziów oraz innych funkcjonariuszy publicznych uczestniczących w procesie resocjalizacji i probacji. Kolejnym celem zajęć jest poznanie katalogu kar i środków penalnych, prawnych zasad ich wykonywania oraz wskazanie możliwości szeroko rozumianego oddziaływania probacyjnego na osoby skazane za pomocą tychże kar i środków penalnych, przy zapewnieniu praw i wolności obywatelskich. 

Prerequisites

znajomość kodeksu karnego, kodeksu karnego wykonawczego, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Scope

Wykłady:

 

Prawne znaczenie pojęć resocjalizacja i probacja. Podstawy penologii, kara jako przedmiot badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych. Socjologia kary. Definicja kary kryminalnej i jej znaczenie. Znaczenie konstytucji i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w procesie resocjalizacji.  Prawa i wolności obywatelskie. Orzekanie i wykonywanie kary pozbawienia wolności, kary ograniczenia wolności. Stosowanie i wykonywanie środków probacyjnych. Pojęcie etyki. Etyka zawodowa funkcjonariuszy publicznych.

 

Ćwiczenia:

 

Analiza przepisów dotyczących wykonywania kar i środków penalnych. Rola organów państwa w ich wykonywaniu. Izolacyjny sposób wykonywania kary pozbawienia wolności a zastosowanie SDE. Wykonywanie kary pozbawienia wolności z zastosowaniem SDE a stosowanie środków probacyjnych. Pojęcie deontologii zawodowej; rodzaje i charakter norm etyki zawodowej. Geneza i rola kodeksów etyki zawodowej; argumenty za i przeciw tego typu pozaprawnym regulacjom. Analiza kodeksów etyki zawodowej pracowników Służby Więziennej i kuratorów sądowych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny (wykład), Przygotowanie prezentacji multimedialnej (ćwiczenia)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z prezentacji multimedialnej i aktywny udział w zajęciach. Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu. Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu, przy czym obie muszą być pozytywne

Recommended reading

  1. Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania, [w:]  System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Bulenda T., Musiadłowski R. (red.). Warszawa 2003
  2. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja Z Udziałem Społeczeństwa, Wyd. II Warszawa 2011
  3. Bałandynowicz A., Ludzie bez szans. Studium adaptacji społecznej recydywistów. Warszawa 1991.
  4. Grosch P., Etyka, Poznań 1995
  5. Karaźniewicz J., System polskiego więziennictwa na tle europejskich standardów resocjalizacji i readaptacji skazanych, [w:] E. Dynia, Cz.P. Kłak, Europejskie standardy ochrony praw człowieka a ustawodawstwo polskie, Rzeszów 2005
  6. Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994
  7. Pierzchała K., System probacji. Niezależność i godność człowieka w kontekście reintegracji społecznej, „Probacja” II/2015.

Further reading

  1. Bulenda T., Hołda Z., Rzepliński A., Prawa człowieka a zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie w polskim prawie i praktyce jego stosowania, [w:] Z. Hołda, A. Rzepliński (red.), Zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie a prawa człowieka, Lublin 1992.
  2. Burgess A., Mechaniczna pomarańcza, Warszawa: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda 2017. 
  3. Ciepły F., Idea resocjalizacji w prawie karnym, [w:] B. Kałdon (red.), Profilaktyka, resocjalizacja, rewalidacja pomocą rodzinie, Sandomierz - Stalowa Wola 2007.
  4. Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa: Fundacja Alatheia 1998.
  5. Hołyst B., Problemy etyki w działalności Policji, [w:] A. Nowak (red.), Problemy nauk penalnych, Katowice 1996.
  6. Szczepaniak P., Kara pozbawienia wolności a wychowanie, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 2005, nr 49.
  7. Sztuka M., Biel K., Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, Kraków 2010.

Notes


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 26-04-2020 11:14)