Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością stosowania różnych stylów pracy w zależności od specyfiki kontekstu sytuacji, w której prowadzony jest proces resocjalizacji. Celem jest również jest dokonanie autoanalizy pod kontem preferowanego stylu pracy i gotowości do jego modyfikacji
Prerequisites
Opanowanie modeli korygowania zachowań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach relacyjnych prezentowanych w ramach przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Badania osobopoznawcze w oddziaływaniach penitencjarnych.
Oddziaływania penitencjarne w systemie programowanego oddziaływania.
Prognoza kryminologiczno-społeczna.
Szczegółowe zasady prowadzenia organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych.
Teoretyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w warunkach izolacji więziennej.
Postępowanie ze skazanym zidentyfikowanymi z nurtem drugiego życia w wiezieniu.
Zapobieganie samobójstwom w środowisku więziennym.
Postępowanie regulaminowe i prawne wobec skazanych dokonujących samouszkodzenia.
Postępowanie ze skazanym z zaburzeniami czynności psychicznych
Postępowanie ze skazanym uzależnionymi od alkoholu, środków psychoaktywnych, chorymi na AIDS i HIV
Praca ze sprawcami przemocy
Typologie i klasyfikacje sprawców przemocy seksualnej oraz sposoby ich działania
Określanie celów w pracy ze sprawcami przemocy i z rodziną
Techniki pracy ze sprawcą przemocy – model behawioralno-poznawczy
Komunikacja ze sprawcą przemocy – charakterystyka, techniki, standardy, pułapki
Charakterystyka i rozpoznawanie mechanizmów przemocy seksualnej w rodzinie – interwencje
Sytuacje trudne w kontakcie diagnostycznym ze sprawcą przemocy – techniki i strategie postępowania
Sposoby radzenia sobie z emocjami w kontakcie ze sprawcą przemocy, ofiarą i rodziną
Recydywa przestępców seksualnych i profilaktyka nawrotów
Kontrola społeczna nad sprawcami przestępstw seksualnych
Kodeks etyczny w pracy ze sprawcami przemocy
Teaching methods
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie do zajęć i aktywności na zajęciach, druga uzyskana zostanie w wyniku przygotowania pracy pisemnej.
Recommended reading
Goldman S. Scott R., Psychiatria dzieci i młodzieży, Urban & Partner .Wrocław 2003
Horney K., Nerwica a rozwój człowieka, PIW, Warszawa 1980
Jarema M., Szafrański T., Lęki i depresje w praktyce lekarza rodzinnego, Warszawa 2004
Jarosz M., (red) Podstawy psychiatrii, PZWL, 1988
Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1996
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk 2003
Samouszkodzenia. Red. M. Chojnicka, T. Karczewski, COSSW, Kalisz 2003
Słownik psychologii (red. J. Siuta), Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2005
Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Red. W. Ambrozik, P. Stępniak. Poznań-Warszawa –Kalisz 2004
Szczepaniak, I. Urbańska, COSSW Kalisz 1994
Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Red. S. Bednarczyk, K. Jędrzeja, B. Nowak, P.
Wybrane Zagadnienia penitencjarne. Skrypt dla słuchaczy szkoły podoficerskiej SW, COSSW Kalisz 2004
Wybrane zagadnienia psychospołeczne instytucji penitencjarnych. Red. H. Chmielewska, A. Grafowski, K.
Zachowanie człowieka w jednostkach penitencjarnych. Wybrane zagadnienia, COSSW Kalisz 2007
Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla funkcjonariuszy SW, Genewa-Warszawa 2003
Zarządzenie nr 32/08 Dyrektora generalnego Służby Więziennej z 24 grudnia 2008 roku
Further reading
Notes
Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 28-04-2020 19:57)