SylabUZ

Generate PDF for this page

Health education and health promotion - course description

General information
Course name Health education and health promotion
Course ID 05.9-WP-PEDD-EZPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, a także zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Scope

Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji zdrowotnej. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne duchowe). 

Zachowania prozdrowotne i  antyzdrowotne. Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki. 

Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.

Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.

Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. 

Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, urazom i zatruciom.

Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała –  pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.

Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji

Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. 

Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.

Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA).  

Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.

Prezentacja projektów programów promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

1.      Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007

2.      Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, Poznań 2000

3.      Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003

4.      Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2011

5.      Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006

6.      Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000

7.      Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008

8.      Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010

9.      Wrona-Polańska H., Mastalski J., Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej, Kraków 2009

Further reading

1.      Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000

2.      Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003

3.      Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006

4.      Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010

5.      Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94

6.      Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000

7.      Sokołowska M., Skoczek G. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000

8.      Woynarowska B. (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000

9.      Woynarowska B., Kapica M. (red.) Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, Warszawa 2001

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2020 16:05)