SylabUZ
Course name | Intercultural Education |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-EDMK |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z zakresu edukacji międzykulturowej
Brak.
Wykłady
Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; Komunikacja międzykulturowa - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia).
Ćwiczenia
Koncepcje i sposoby pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Wielokulturowość w badaniach empirycznych; Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego - analiza zjawisk; Praktyka edukacji międzykulturowej - analiza przypadków; Projektowanie działań edukacji międzykulturowej.
Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństwa wielokulturowego; prezentację koncepcji działań z zakresu edukacji międzykulturowej; aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999.
2. Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.
3. Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.
4. Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny, red. W. Theiss, Warszawa 2001.
5. Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.
6. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
7. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
8. Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.
9. Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, L. Wojnicz, Poznań 2010.
brak
Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 22-04-2020 14:40)