SylabUZ

Generate PDF for this page

Intercultural Education - course description

General information
Course name Intercultural Education
Course ID 05.9-WP-PEDD-EDMK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
  • dr Jolanta Kostecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z  zakresu edukacji międzykulturowej

 

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykłady

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia). 

Ćwiczenia

 Koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Wielokulturowość  w badaniach empirycznych; Wyzwania społeczeństwa wielokulturowego - analiza zjawisk; Praktyka edukacji międzykulturowej - analiza przypadków; Projektowanie działań edukacji międzykulturowej.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów. 

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za: prezentację wybranego zjawiska/problemu charakterystycznego dla społeczeństwa wielokulturowego; prezentację koncepcji działań z zakresu edukacji międzykulturowej; aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

1.      Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999.

2.      Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.

3.      Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

4.      Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny, red. W. Theiss, Warszawa 2001.

5.      Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.

6.      Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

7.      Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

8.      Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.

9.      Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, L. Wojnicz, Poznań 2010.

Further reading

brak

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 22-04-2020 14:40)