SylabUZ
Course name | Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-PPŚL |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizatorami strategii profilaktycznej w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji programów, projektów i zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym. Akcentowanie innowacyjności działań profilaktycznych wśród studentów -kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów,krytycznego myślenia, aktywności i samodzielności poznawczej. Propozycje angażowania lokalnej społeczności na rzecz wdrażania działań z zakresu profilaktyki społecznej i efektywnej współpracy.
Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Wykłady
Pojęcie, właściwości i funkcje środowiska lokalnego. Współczesny kontekst zagrożeń i jego rozpoznawanie na poziomie lokalnym. Ramy prawne i organizacyjne lokalnej strategii profilaktycznej. Tworzenie lokalnej strategii profilaktycznej oraz w jej ramach konstruowanie lokalnych projektów. Planowanie budżetu. Promocja lokalnej strategii profilaktycznej oraz współpraca z lokalnymi mediami. Realizacja i monitoring lokalnej strategii profilaktycznej.
Ćwiczenia
Istota i poziomy profilaktyki społecznej. Model budowy programów profilaktycznych. Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym. Analiza wybranych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych: dla dzieci w wieku przedszkolnym, np. „Super wiewiórka”, „Mali bezpieczni”; dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, np. „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”; dla dzieci z klas IV-VI, np. „Agresja – jest na nią sposób”; „Nie daj się grypie”; dla uczniów z gimnazjum: np. „Trzymaj formę”; „Stop nowym narkotykom”; dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, np. „Program profilaktyki HIV/AIDS”, „Kleszcz mały czy duży nic dobrego nie wróży”; dla dorosłych, np.: program profilaktyczny adresowany do rodziców małych dzieci pt. „Dziecko w sieci” Fundacji „Dzieci niczyje”; „Badam się – więc mam pewność” – profilaktyka raka piersi. Prowadzenie przez studentów samodzielnie przygotowanych zajęć profilaktycznych. Standardy jakości programów profilaktycznych i sposoby ich ewaluacji.
Wykłady – wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia – metoda programowana z wykorzystaniem komputera, dyskusja, metody aktywne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie wykładów w formie zagadnienia problemowego/projektu.
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanej
w zespole prezentacji multimedialnej programu profilaktycznego, oceny przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych oraz oceny realizacji zajęć profilaktycznych.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna oceny z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 15-04-2020 16:24)