SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychopedagogika - course description

General information
Course name Psychopedagogika
Course ID 05.7-WP-PEDD-P
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i pomagania.

Ćwiczenie umiejętności analizowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i innych.

Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

 

Prerequisites

wiedza z zakresu poradnictwa

Scope

Teoretyczne nurty pomagania - analiza motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Wybrane perspektywy teoretyczne: Koncepcja behawioralna (karanie i  nagradzanie jako metody oddziaływań wychowawczych). Koncepcja poznawcza (zasady racjonalnego myślenia, koncepcja poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa). Koncepcja psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria C.Junga, indywidualna psychologia A. Adlera). Koncepcja humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg  C.Rogersa). Koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, liberalne, dialogowe).Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania. 

Teaching methods

Praca z dokumentem źródłowym,  metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium / Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
  2. Grzesiuk L., red., Psychoterapia, Warszawa 1998.
  3. Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii.
  4. Jung C.G., Archetypy i symbole: pisma wybrane, Warszawa 1981.
  5. Frankl V.E., Homo patiens, Warszawa 1984.
  6. Adler A., Sens życia, Warszawa 1986.
  7. Rogers C.R., Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991.
  8. Haley J., Niezwykła terapia: techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995.
  9. May R., O istocie człowieka: szkice z psychoterapii egzystencjalnej, Poznań 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Kościelniak M., Rozumieć Rogersa, Kraków 2004.
  2. Strelau J., red., Psychologia, Gdańsk 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 17-04-2020 15:05)