SylabUZ

Generate PDF for this page

WM2: Być dobrym rodzicem - course description

General information
Course name WM2: Być dobrym rodzicem
Course ID 16.9-WP-PEDD- MBDR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wskazanie dróg poszukiwania rozumienia kim jest dobry rodzic w ujęciu pedagogicznym oraz rola nauczyciela, wychowawcy, pedagoga w tym zadaniu.

Zna i rozumie B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia
społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności
społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną
sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków.

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;

Jest gotów do podwyższania poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. B.2.K3. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i jej różnych specjalności oraz jej metodyk.

Scope

Dobry rodzic, czyli kto w ujęciu pedagogicznym – różne aspekty i punkty widzenia. Pozytywne rodzicielstwo, społeczeństwo dobrych rodziców. Marzenia i rzeczywistość. Codzienność współczesnego dobrego rodzica. Męski i żeński punkt widzenia na dobrego rodzica. Nie popełniać błędów rodziców. Współuczestnictwo dobrego rodzica ze społeczeństwem, instytucjami obowiązkowymi (szkoła, przedszkole, służba zdrowia). Stawanie się dobrym rodzicem – w poszukiwaniu dobrych rad. Projektowanie warsztatów pedagogicznych.

Zna i rozumie B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia
społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności
społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną
sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków.

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;

Jest gotów do podwyższania poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. B.2.K3. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Teaching methods

Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady i zaliczenie końcowe

Wykonanie pisemnych wypowiedzi na każdym wykładzie, aktywność na spotkaniach. Znajomość wykładanych treści i umiejętność wypowiadania się na ich temat z zastosowaniem literatury przedmiotu. Ocena końcowa jest sumą aktywnego współuczestnictwa na wszystkich wykładach, wykonywania wspólnie prac podczas spotkań.

Recommended reading

  1. Brągiel, J., Górnicka, B. (2020). Rodzina w kręgu ponowoczesnych i przemian i wyzwań niepełnosprawności. Kraków
  2. Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci: twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1990.
  3. Fredrickson B.L., Pozytywność: naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Poznań 2011.
  4. Gajewska, G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków.
  5. Gajewska G., Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną, [w:] Współpraca z rodzicami. Programy, spotkania, scenariusze spotkań, T.I, red. G. Gajewska, J. Gajewska, Zielona Góra 2012.
  6. Seligman M.E.P., Optymistyczne dziecko: jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, Poznań 1997.
  7. Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców, Gdańsk 2007.
  8. Zawadzka D., I ty możesz być super tatą, Warszawa 2007.
  9. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego

Further reading

  1. Brągiel, J. (2018). Postmodernistyczne przemiany w rodzinie. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.10-21, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-2.
  2. Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby do nas słuchały i jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Poznań 2006.
  3. Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo: jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne, Warszawa 1988.
  4. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2007.
  5. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
  6. Ghazal M., Zjedz zupkę i ... bądź cicho!: nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci, Warszawa 1995.
  7. Hajduk E., Człowiek dobry, Kraków 2005.
  8. Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Warszawa 2004.
  9. Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, Warszawa 1993.
  10. Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1967.
  11. Ratajczak, Ł. (2016). Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań.
  12. Rostowska T., Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź 1995.
  13. Seligman M.E.P., Optymizmu można się nauczyć: jak zmienić swoje myślenie i swoje życie, Poznań 1993.
  14. Strony internetowe: np. www.dobryrodzic.pl; www.unicef.pl (raporty o opiece na świecie).
  15. Wesołowska, P. (2019). Świadomość pedagogiczna współczesnych rodziców oraz jej źródła. Poznań.
  16. Woititz J.G., Jak stworzyć dziecku wymarzone dzieciństwo i uniknąć błędów naszych rodziców, Gdańsk 2001.
  17. Zalecenie REC 19 Komitetu Ministrów Rady Europy skierowane do państw członkowskich w zakresie polityki wspierania pozytywnego rodzicielstwa, 2006.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 30-04-2020 11:01)