SylabUZ
Course name | WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-MAPE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów ogólnych i specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu kultury, nauk o kulturze i człowieku na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.
brak
Kultura – pojęcie i przedmiot. Sposoby bycia w kulturze. Definicje kultury na przestrzeni dziejów.
A. Kroeber i C. Kluckhohn, A. Kłoskowska – próba systematyzacji, ujęcia definicji kultury.
Zakres pojęcia kultura w obrębie różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
Złożoność wiedzy o kulturze. Wybrane teorie rozwoju kultury i badań kulturowych. Natura a kultura. Człowiek jako twórca i uczestnik kultury.
Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych. Kultura a zabawa. Kultura wizualna. Kultura symboliczna, kultura słowa – język, znak i symbol. Kultura masowa. Globalizacja – kultura, cywilizacja (technika), człowiek.
Refleksja nad rozwojem człowieka, kulturą i edukacją - kształtowaniem się cywilizacji.
Współczesna edukacja (w aspekcie kontrkultury i antykultury).
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 11:01)