SylabUZ

Generate PDF for this page

WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji - course description

General information
Course name WM4: Aksjologiczne podstawy edukacji
Course ID 05.9-WP-PEDD-MAPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit

Aim of the course

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów ogólnych i specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu kultury, nauk o kulturze i człowieku na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.

Prerequisites

brak

Scope

Kultura – pojęcie i przedmiot. Sposoby bycia w kulturze. Definicje kultury na przestrzeni dziejów.

A. Kroeber i C. Kluckhohn, A. Kłoskowska  – próba systematyzacji, ujęcia definicji kultury.

Zakres pojęcia kultura w obrębie różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

Złożoność wiedzy o kulturze. Wybrane teorie rozwoju kultury i badań kulturowych. Natura a kultura. Człowiek jako twórca i uczestnik kultury.

Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych. Kultura a zabawa. Kultura wizualna. Kultura symboliczna, kultura słowa – język, znak i symbol. Kultura masowa. Globalizacja – kultura, cywilizacja (technika), człowiek.

Refleksja nad rozwojem człowieka, kulturą i edukacją - kształtowaniem się cywilizacji.

Współczesna edukacja (w aspekcie kontrkultury i antykultury).

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 1966.
  2. Brozi K.J., Ludzie i kryzys cywilizacji, Lublin 1992.
  3. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 2003.
  4. Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Kraków 2008.
  5. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1980.
  6. Kowalski M., Falcman D., Ideologie nauk społecznych – warianty interpretacyjne, Kraków 2012.
  7. Kultura – Edukacja – Wychowanie (zmiany dostrzegane i odczuwane), M. Kowalski, A. Famuła-Jurczak (red.), Gorzów Wlkp. 2009.
  8. Kultura w czasach globalizacji, M. Jacyno, A. Jawłowska, M. Kempy (red.), Warszawa 2004.
  9. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
  10. Pedagogika kultury – wychowanie do wyboru wartości, B. Żurakowski (red.), Kraków 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Further reading

  1. Burszta W. J., Asteriks w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne, Poznań 2001.
  2. Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości, Kowalski M., Olczak A. (red.), Kraków 2010.
  3. Jacyno M., Kultura indywidualizmu, Warszawa 2007.

Notes


Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 11:01)