SylabUZ

Generate PDF for this page

Elementy programowania dla dzieci - course description

General information
Course name Elementy programowania dla dzieci
Course ID 05.0-WP-PEDD-EPD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w zakresie kodowania, podstaw programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zapoznanie studenta z metodyką kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela. Przygotowanie do właściwego wykorzystania technologii informacyjnych w edukacji.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z przedmiotów: technologie informacyjne, media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). 

 

Scope

  1. Dzieci w społeczeństwie informacyjnym
    • znaczenie komputera w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • programowanie, języki programowania, znaczenie umiejętności programowania dla dalszego rozwoju dziecka, korzyści rozwojowe i edukacyjne umiejętności programowania,
    • idea S.Papperta,
  2. Bee-Bot miniroboty – przygotowanie do programowania
    • Bee-Bot – przeznaczenie i cel stosowania minirobotów, konstrukcja i działanie Bee-Bota, zasady poruszania się minirobota,
    • Przykłady zajęć z zastosowaniem Bee-Bota.
    • Maty edukacyjne – materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć z wykorzystaniem minirobotów. Praca w grupach: projekt, przygotowanie i prezentacja mat edukacyjnych do pracy z bee-botami.
    • Opracowanie mat przez nauczyciela i z dziećmi.
  3. Kodowanie – wstęp do programowania na etapie elementarnym
    • Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
    • Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni, podstawy układu współrzędnych
    • Zabawy wprowadzające podstawowe pojęcia programistyczne,
    • Projektowanie zabaw i zadań rozwijających umiejętność kodowania,
    • Kodowanie w grach planszowych
    • Kolorowe kubeczki w nauce kodowania
  4. Podstawy programowania PixBlocks
  5. Scratch Junior
    1. Kategorie bloczków, budowanie skryptów, edytor postaci, przykłady skryptów.
    2. Środowisko ScratchJr
    3. Idea i cele Scratch Junior
  6. Elementy programowania w języku Scratch
    • Scratch – interface użytkownika, projekt w języku Scratch, programowanie działań, zasoby użytkownika, etapu tworzenia projektu.
    • Elementy sterujące języka Scratch (składowe języków programowania, kategorie i typy bloków poleceń, struktury sterujące języków programowania, iteracje, konstrukcje warunkowe, przekazywanie sterowania między obiektami, typy danych, zmienne i listy)
  7. Darmowe aplikacje i strony internetowe wprowadzające w świat kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 
  8. Projekty zajęć przygotowanych przez studentów w zakresie elementarnego nauczania programowania dla dzieci
    • Przegląd i omówienie projektów opracowanych na podstawie języka scratch

Teaching methods

Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja.
Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych w zakresie kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 

Recommended reading

Resnick M., Umaschi-Bers M., (2016), Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa.
Sweigart A., (2017), Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa.
Świć A., (2017), Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole.

Further reading

Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP.
Borkowski P., Borkowska A., (2018), Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci, Warszawa.
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk.
 

Notes


Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 30-04-2020 22:25)