Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w zakresie kodowania, podstaw programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zapoznanie studenta z metodyką kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela. Przygotowanie do właściwego wykorzystania technologii informacyjnych w edukacji.
Prerequisites
Podstawowe wiadomości z przedmiotów: technologie informacyjne, media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI).
Scope
Dzieci w społeczeństwie informacyjnym
znaczenie komputera w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
programowanie, języki programowania, znaczenie umiejętności programowania dla dalszego rozwoju dziecka, korzyści rozwojowe i edukacyjne umiejętności programowania,
idea S.Papperta,
Bee-Bot miniroboty – przygotowanie do programowania
Bee-Bot – przeznaczenie i cel stosowania minirobotów, konstrukcja i działanie Bee-Bota, zasady poruszania się minirobota,
Przykłady zajęć z zastosowaniem Bee-Bota.
Maty edukacyjne – materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć z wykorzystaniem minirobotów. Praca w grupach: projekt, przygotowanie i prezentacja mat edukacyjnych do pracy z bee-botami.
Opracowanie mat przez nauczyciela i z dziećmi.
Kodowanie – wstęp do programowania na etapie elementarnym
Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni, podstawy układu współrzędnych
Projektowanie zabaw i zadań rozwijających umiejętność kodowania,
Kodowanie w grach planszowych
Kolorowe kubeczki w nauce kodowania
Podstawy programowania PixBlocks
Scratch Junior
Kategorie bloczków, budowanie skryptów, edytor postaci, przykłady skryptów.
Środowisko ScratchJr
Idea i cele Scratch Junior
Elementy programowania w języku Scratch
Scratch – interface użytkownika, projekt w języku Scratch, programowanie działań, zasoby użytkownika, etapu tworzenia projektu.
Elementy sterujące języka Scratch (składowe języków programowania, kategorie i typy bloków poleceń, struktury sterujące języków programowania, iteracje, konstrukcje warunkowe, przekazywanie sterowania między obiektami, typy danych, zmienne i listy)
Darmowe aplikacje i strony internetowe wprowadzające w świat kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Projekty zajęć przygotowanych przez studentów w zakresie elementarnego nauczania programowania dla dzieci
Przegląd i omówienie projektów opracowanych na podstawie języka scratch
Teaching methods
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja.
Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych w zakresie kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Recommended reading
Resnick M., Umaschi-Bers M., (2016), Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa.
Sweigart A., (2017), Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa.
Świć A., (2017), Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole.
Further reading
Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP.
Borkowski P., Borkowska A., (2018), Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci, Warszawa.
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk.
Notes
Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 30-04-2020 22:25)