SylabUZ
Course name | Introduction to pedagogical therapy |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-WTP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.
Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, dydaktyki, podstaw psychologii rozwojowej, podstaw psychologii klinicznej, metod nauki czytania i pisania.
Wykłady
1) System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej:
a) specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się,
b) pomoc psychologiczno-pedagogiczna, terapia pedagogiczna, praca korekcyjna i kompensacyjna,
c) psychoprofilaktyka niepowodzeń szkolnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych, nauczanie włączające /inkluzja/ kontra marginalizacji i wykluczaniu ( ekskluzji).
2) Nauczyciel: - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne, warsztat specjalistyczny.
3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
4) Specyficzne trudności w uczeniu się - ich przyczyny
a) dysharmonie rozwoju i mikrozaburzenia w CUN (opóźnienia, zaburzenia, dysfunkcje);
b) niedojrzałość do nauki szkolnej, brak gotowości szkolnej.
5) Sprawność / niepełnosprawność systemu percepcyjno-motorycznego i procesów poznawczych jako czynniki sprzyjające/utrudniające naukę szkolną,
Ćwiczenia
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.
Wykłady
Oceną z wykładów jest średnia arytmetyczna ocen osiągniętych na kolokwiach.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.
2. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
3. Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
4. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
Akty prawne
1. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 20-04-2020 21:51)