SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogical therapy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogical therapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-WTP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wstępu do  pedagogiki,  dydaktyki, podstaw psychologii rozwojowej, podstaw psychologii klinicznej, metod nauki czytania i pisania.

Scope

Wykłady

1) System pojęć podstawowych pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej:

a) specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się,

b) pomoc psychologiczno-pedagogiczna, terapia pedagogiczna, praca korekcyjna i kompensacyjna,

c) psychoprofilaktyka niepowodzeń szkolnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych, nauczanie włączające /inkluzja/ kontra marginalizacji i wykluczaniu ( ekskluzji).

2) Nauczyciel: - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne, warsztat specjalistyczny.

3) Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

4) Specyficzne trudności w uczeniu się - ich przyczyny

a) dysharmonie rozwoju i mikrozaburzenia w CUN (opóźnienia, zaburzenia, dysfunkcje);

b) niedojrzałość do nauki szkolnej, brak gotowości szkolnej.

5) Sprawność / niepełnosprawność systemu percepcyjno-motorycznego i procesów poznawczych jako czynniki sprzyjające/utrudniające naukę szkolną,

 

Ćwiczenia

  1. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  2. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  3. Formy terapii pedagogicznej.
  4. Zasady terapii pedagogicznej.
  5. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna – narzędzia diagnostyczne i metody terapii.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.

Wykłady

Oceną z wykładów jest średnia arytmetyczna ocen osiągniętych na kolokwiach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

1.     Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.

2.     Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.

3.     Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.

4.     Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.

Akty prawne 

Further reading

1.     Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 20-04-2020 21:51)