SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociotherapy - course description

General information
Course name Sociotherapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-ST
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Doliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dynamiką procesu grupowego, przygotowanie do  projektowania zajęć o charakterze socjoterapeutycznym w różnym kontekście problematycznych i zaburzonych zachowań. Zapoznanie z warsztatem metodycznym socjoterapeuty.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu psychologia społeczna

 

Scope

 

  1. Wprowadzenie. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej.
  2.  Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami.
  3. Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.

Teaching methods

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych. Drugą ocenę student uzyska za przeprowadzenie 15 min „wprawki socjoterapeutycznej” przygotowanej dla swojej grupy z wykorzystaniem aktywizujących metod. Oceną ostateczną będzie ocena średnia uzyskana z dwóch wcześniej opisanych zadań.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
  2. Hamer H., Oswoić nieśmiałość, Warszawa 2000.
  3. Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001.
  4. Kaduson H, Schaefer C., Zabawa w psychoterapii, Gdańsk2002.
  5. Oyster C.K., Grupy, Poznań2002.
  6. Sawicka K. Socjoterapia (red). Kompendium, Warszawa, 2010
  7. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce1999.
  8. Zaborowski Z., Trening interpersonalny, Warszawa1997.

    Czasopisma

  9. Diagnoza w procesie socjoterapii / Teresa Jadczak-Szumiło// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 21-24
  10. Kompetencje socjoterapeutów/ Joanna Kamińska// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 25-28
  11. Kto może zostać szkolnym socjoterapeutą / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 5, s. 18-21
  12. Propozycja programu socjoterapeutycznego / Krzysztof Nowakowski// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2012, nr 3, s. 46-49

Further reading

Każdorazowo przedstawiana przez prowadzącego

 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 20-04-2020 21:51)