Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dynamiką procesu grupowego, przygotowanie do projektowania zajęć o charakterze socjoterapeutycznym w różnym kontekście problematycznych i zaburzonych zachowań. Zapoznanie z warsztatem metodycznym socjoterapeuty.
Prerequisites
Zaliczenie przedmiotu psychologia społeczna
Scope
Wprowadzenie. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej.
Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami.
Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.
Teaching methods
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatoria
Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych. Drugą ocenę student uzyska za przeprowadzenie 15 min „wprawki socjoterapeutycznej” przygotowanej dla swojej grupy z wykorzystaniem aktywizujących metod. Oceną ostateczną będzie ocena średnia uzyskana z dwóch wcześniej opisanych zadań.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Recommended reading
Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
Hamer H., Oswoić nieśmiałość, Warszawa 2000.
Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001.
Kaduson H, Schaefer C., Zabawa w psychoterapii, Gdańsk2002.
Oyster C.K., Grupy, Poznań2002.
Sawicka K. Socjoterapia (red). Kompendium, Warszawa, 2010
Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce1999.