SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy of ability and creativity - course description

General information
Course name Pedagogy of ability and creativity
Course ID 05.1-WP-PPWM-PZiT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera

Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych

Teaching methods

Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów, kolokwium/wypowiedzi pisemnej

Konwersatorium

Zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium/wypowiedzi pisemnej, projektu pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i konwersatorium

 

Recommended reading

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  5. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  6. Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  5. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 21-04-2020 14:32)