SylabUZ
Course name | Pedagogy of ability and creativity |
Course ID | 05.1-WP-PPWM-PZiT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych
Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów, kolokwium/wypowiedzi pisemnej
Konwersatorium
Zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium/wypowiedzi pisemnej, projektu pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i konwersatorium
Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 21-04-2020 14:32)