SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody socjoterapii 2 - course description

General information
Course name Metody socjoterapii 2
Course ID 05.9-WP-PEDP-MS2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom dalszej wiedzy oraz praca nad praktycznymi umiejętnościami z zakresu metod i technik stosowanych w socjoterapii. Rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy socjoterapeutycznej oraz pracy socjoterapeutycznej w określonych grupach dzieci i młodzieży. Pogłębione rozwijanie praktycznych umiejętności pracy z grupą.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów Podstawy socjoterapii oraz Metody socjoterapii 1.

Scope

Metody i techniki pracy z różnorodnymi grupami. Dobór odpowiednich metod i technik do potrzeb i specyfiki grupy;

Zajęcia socjoterapeutyczne w szkole i innych placówkach oświatowych i wychowawczych;

Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą;

Socjoterapia a zajęcia sportowe;

Pantomima i inne techniki teatralne wykorzystywane w socjoterapii;

Ludoterapia;

Terapia Gestalt i jej znaczenie dla socjoterapii;

Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin alkoholowych;

Zajęcia socjoterapeutyczne a profilaktyka;

Rysunek terapeutyczny w pracy z dziećmi i młodzieżą;

Kwalifikacje i specyficzne uwarunkowania dotyczące osób prowadzących zajęcia socjoterapeutyczne;

Ewaluacja zajęć socjoterapeutycznych.

Teaching methods

Laboratorium – praca warsztatowa, dyskusja, metoda projektowa, burza mózgów, praca grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium - zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (dotyczącego wybranej metody socjoterapii – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań socjoterapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena z laboratorium.

Recommended reading

  1. Grudziewska E. Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
  2. Grudziewska E. (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: programy zajęć (cz. 1, 2, 3), Warszawa 2015, 2016, 2017.
  3. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
  4. Lasota A., Franczyk J.L. Socjoterapia dzieci i młodzieży: diagnoza i metody pracy, Warszawa 2015.
  5. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  6. Sawicka K (red.) Socjoterapia, Warszawa, 1999.

Further reading

  1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
  3. De Barbaro B. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
  4. King N. Drama. Tworzenie opowieści w terapii, Warszawa 1999.
  5. Kłosińska T. Dziecko a socjoterapeutyczna rola bajki i baśni (w:) Ogrodzka – Mazur E., Suścik U., Wąsiński A. (red.) Edukacja małego dziecka T6. Wybrane obszary aktywności, Bielsko-Biała 2013.
  6. Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003.
  7. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
  8. Steward J. Jak sobie radzić ze złością. Trening dla nastolatków, Warszawa 2007.
  9. Szczepanik R, Jaros A. Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź 2016.
  10. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.
  11. Vopel K.W. Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 2006

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 28-04-2020 20:28)