SylabUZ
Course name | Retoryka i argumentacja polityczna |
Course ID | 14.1-WH-PP-RAP-Ć 1-S14_pNadGen3A8KW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Political Studies |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Wiedza: z zakresu retoryki jako nauki (zapoznanie studenta z teorią na temat perswazji jako przedmiotu badań, antycznymi korzeniami retoryki, retoryką w Polsce, współczesnymi koncepcjami retorycznymi), z teorii retorycznego procesu tworzenia mowy (wiedza o typach, etapach tworzenia i stylach mów), z teorii stylistycznego i logicznego ukształtowania komunikatu (wiedza o stylach, środkach stylistycznych, typach argumentacji), z zakresu mnemotechniki (zapoznanie się z teorią periodu retorycznego, sposobami zapamiętywania tekstu). Wiedza z dziedziny retoryki powiązana została z następującymi zagadnieniami regionalnymi: 1. atrakcje turystyczne województwa lubuskiego, imprezy kulturalne województwa lubuskiego, sport w regionie; 2. współpraca regionów przygranicznych, polityka unijna a polityka regionalna, powiązanie przedsiębiorczości z nauką, wielokulturowość regionu a tendencje unifikacyjne i globalizacja; 3. gospodarcze i społeczne przekształcenia regionu; 4. znaczenie wiedzy i umiejętności komunikacyjnych w planowaniu działalności politycznej i sterowaniu pracą w regionie
Umiejętności: argumentacyjne i krasomówcze z zakresu stosowania odpowiednich formuł adresatywnych, budowy (kompozycji) tekstu, z uwzględnieniem technik zapamiętania i wygłoszenia, doboru argumentów właściwych typom mów, stosowania środków stylistycznych właściwych gatunkowi mowy, celowego doboru środków pozajęzykowych (kodu prozodycznego, proksemicznego, kinezycznego), opanowania stresu towarzyszące go wystąpieniom publicznym. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych oparto o wypowiedzi z zakresu zagadnień regionalnych wskazanych wyżej
Kompetencje: językowa – rozpoznawanie i dobór odpowiednich środków językowych, komunikatywna – stosowanie w środków językowych w celu tworzenia skutecznego komunikatu, społeczna – porozumiewanie się jako sposób łagodzenia konfliktów, zwyciężania w dyskusji, przekonywania do własnych celów. Słuchacz ocenia własną kompetencję, określa stopień posiadanych umiejętności i wyznacza obszary wymagające dopracowania. Ustala sposoby nabycia wyższych kompetencji i poznaje źródła pomocne w tym zakresie. Łączy wiedzę o przedmiocie z praktycznym stosowaniem jej w komunikacji
Brak
Wiedza z zakresu retoryki ściśle powiązana jest z zajęciami praktycznymi, a szczególnie z analizą monologowych zachowań komunikatywnych i tworzeniem własnych wypowiedzi. Rytm poszczególnych zajęć i dobór tematu mów uzależniony jest od potrzeb i możliwości słuchaczy. Poszczególne ćwiczenia komunikacyjne poprzedzają drobne wprawki na materiale przygotowanym przez prowadzącego.
1.Zajęcia wprowadzające:
Retoryka jako nauka. Ideał moralny mówcy. Miejsce retoryki wśród innych nauk. Współczesna retoryka a pragmatyka tekstu, stylistyka i genologia. Część praktyczna: audycja telewizyjna. Ćwiczenie komunikacyjne: prezentacja, autoprezentacja.
2-3. Historia retoryki.Retoryka w antyku, retoryka w Polsce. Współczesne kompendia retoryczne. Etapy tworzenia mowy. Inwencja, dyspozycja, elokucja, pronuncjacja i memoria. Część praktyczna: ćwiczenie komunikacyjne - mowy pochwalne na tematy: (1) Przystanek Woodstock - lubuska stolica rocka. Mowa pochwalna lub Przystanek Woodstock - lubuska stolica zakłamania. Mowa naganna.
(2) Najlepszy klub sportowy (najlepszy trener) w województwie lubuskim - mowa pochwalna lub Sport w Lubuskiem - sukcesy jednostek, porażka systemu - mowa naganna.
4-7.
Rodzaje perswazji.Docere, delectare, movere. Perswazja a manipulacja. Ćwiczenie komunikacyjne - mowy doradcze na tematy:
(1) Partnerstwo - Odra otwiera możliwości współpracy regionalnej! Poznaj je i wykorzystaj!,
(2) Powstanie największej winnicy w Polsce (w Zaborze) to wielka szansa dla województwa lubuskiego. Mowa doradcza lub Zielonogórskie wina nie mogą dorównać innym winom europejskim. Tworzenie winnicy w Zaborze to tylko chwyt marketingowy. Mowa odradzająca.
(3) Najpiękniejsza (atrakcja turystyczna) w województwie lubuskim! Poznaj, przeżyj, a zapamiętasz na całe życie! Mowa doradcza;
(4) Powiązanie nauki z przedsiębiorczością szansą dla Lubuskiego, Polski i Europy! Mowa doradcza lub Powiązanie nauki z przemysłem zniszczy niezależność i obiektywizm badawczy. Mowa odradzająca.
8-11. Tria genera dicendi.Mowy pochwalne, doradcze, sądowe - porównanie. Ćwiczenie komunikacyjne - mowy sądowe na tematy:
(1) Województwo lubuskie to najmniejszy, nietrwały i niekorzystny układ administracyjny dla mieszkańców ziem lubuskich. Mowa oskarżycielska lub Odrębność województwa lubuskiego gwarancją lepszego rozwoju tych ziem. Mowa obrończa;
(2) Polityka integracyjna Unii Europejskiej niszczy wielokulturowość i tradycje polskich ziem. Mowa oskarżycielska lub Polityka integracyjna UE wspiera rozwój tożsamości regionalnej w Polsce. Mowa obrończa;
(3) Jesteśmy zagrożeni powodzią, a władze lubuskie nic nie robią! Oskarżenie lub Inicjatywy w ramach państwowych i europejskich programów regionalnych zabezpieczają przed powodzią. Obrona;
(4) Szpital wojewódzki w Gorzowie umarł. Mowa oskarżycielska lub Sukces przekształconych lubuskich szpitali w prywatne spółki. Mowa obrończa.
12 - 14. Retoryka a erystyka: sztuka przekonywania a sztuka prowadzenia sporu. Argumentacja. Logiczne i emocjonalne sposoby przekonania lub pokonania rozmówcy i słuchacza. Debata publiczna - analiza dokumentu (nagrania debat politycznych, protokoły sejmiku lubuskiego 2012 r.). Ćwiczenie komunikacyjne - debata na temat
(1) Media lubuskie - posłuszne narzędzie władzy;
(2) Optymistyczny język władzy i autokreacyjne działanie organów administracyjnych a rzeczywistość;
(3) Wielokulturowość i wieloetniczność województwa lubuskiego jest mitem.
15. Sprawdzenie wiedzy i podsumowanie.
Metody: wykład, heureza, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, analiza przemówień, wygłaszanie przemówień, udział w debatach i polemikach, ćwiczenia w rozpoznawaniu i dobieraniu argumentów, ćwiczenia w rozpoznawaniu kompozycji komunikatu i modelowaniu celowej kompozycji wypowiedzi.
Środki: teksty źródłowe (papierowe i cyfrowe), nagrania dostępne on-line, audycje audio-video, fragmenty tekstów naukowych, prace twórcze studentów (analiza i korekta)
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena przemówień 50% wartości oceny; kolokwium 25% wartości oceny; aktywność na zajęciach 25 % wartości oceny
1. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław, Warszawa, Kraków 2000.
2. J.J. Lichański, Co to jest retoryka?, Kraków 1996.
3. A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i Ł. Konorscy, Warszawa 1993.
4. M. Korolko, Sztuka retoryki: przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
5. S. Borawski, A. Furdal, Wybór tekstów do historii języka polskiego, Warszawa 1980.
1. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja - wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
2. J. Borg, Perswazja: sztuka wpływania na ludzi, przeł. Radosław Madejski, Warszawa 2006.
3. M. Korolko, Przekonuj i daj się przekonać : dialektyka, retoryka, erystyka z ćwiczeniami - skrypt, Piotrków Trybunalski 2003.
4. Ch. Perelman, Imperium retoryki: retoryka i argumentacja; przeł. M. Chomicz, Warszawa 2002.
5. Retoryka dziś. Teoria i praktyka, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Kraków 2001.
6. K.F. Kumaniecki, Cyceron i jego współcześni, Warszawa 1989.
Brak
Modified by dr Piotr Pochyły (last modification: 16-05-2020 20:35)