SylabUZ
Course name | Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym |
Course ID | 05.0-WP-TPiPZ-MPDZT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical therapy and pedagogics of skills |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.
Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym.
Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży Diagnozowanie dzieci twórczych. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych
Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.
Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym: wybrane metody rozwijające zdolności twórczości dzieci; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; formy ekspresji plastycznej dzieci; zasady prowadzenia zajęć korekcyjno kompensacyjnych; wyposażenie gabinetu terapeutycznego; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości.
Metodyka zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i twórczość dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.
Znaczenie i zasady współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Formy współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę ze szkołą i nauczycielem. Kompetencje nauczyciela jako warunek efektywnej współpracy.
Trudności we współpracy nauczycieli z rodzicami
Wykład konwencjonalny, problemowy
Ćwiczenia - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych (50% składowej zaliczenia).
Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych (50% składowej zaliczenia).
Ocena końcowa - to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 21-04-2020 13:51)