SylabUZ

Generate PDF for this page

Główne szkoły psychoterapii - course description

General information
Course name Główne szkoły psychoterapii
Course ID 12.2-WP-ARTEP-GSPT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest:

  • zapoznanie studentów z głównymi szkołami psychoterapeutycznymi, ich podstawowymi pojęciami i metodami psychoterapii;
  • zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w trakcie oddziaływań terapeutycznych,
  • doskonalenie umiejętności studentów w zakresie terapeutycznej komunikacji z pacjentem i jego rodziną.

Prerequisites

Wiedza: Znajomość podstaw psychologii

Umiejętności; otwartość, szacunek do innych

Scope

  1. Psychoterapia specjalistyczna a pomoc psychologiczna i komunikacja terapeutyczna;
  2. Główne orientacje teoretyczne w psychoterapii i pomocy psychologicznej (psychoanalityczna, neopsychoanalityczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna, systemowa);
  3. Relacja terapeutyczna – jej znaczenie, cechy, granice, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia;
  4. Etapy leczenia i czynniki leczące w psychoterapii oraz wskazania do stosowania.
  5. Warunki powstania relacji terapeutycznej i główne przeszkody w jej budowaniu (sprzyjające i niesprzyjające postawy terapeuty, trudne zachowania pacjenta);
  6. Dynamika grup społecznych. Psychoterapia grupowa
  7. Psychologiczne narzędzia potrzebne w budowaniu relacji terapeutycznej (empatia - aktywne słuchanie, asertywność – techniki zachowań asertywnych); Rola zasobów osobistych podczas terapeutycznej komunikacji z pacjentem (poczucie własnej wartości, poczucie wsparcia, poczucie rozumienia, nadzieja, poczucie sensu, humor, motywacja do wyleczenia, zdolność do uzewnętrzniania uczuć);
  8. Formy komunikacji terapeutycznej (udzielanie wyjaśnień, udzielanie porad i zaleceń, udzielanie wsparcia emocjonalnego, pomoc w odreagowaniu negatywnych uczuć);
  9. Trudne sytuacje w psychoterapii (np. sytuacje konfliktowe i stresujące).

Teaching methods

Praca indywidualna i w grupach, praca z tekstem, dyskusja problemowa, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test wiedzy

 Uzyskanie minimum 60% z testu wiedzy - ocena dostateczna, 75% – ocena dobra, powyżej 90% ocena bardzo dobra

 

Przygotowanie i przedstawienie analizy przypadku (praca indywidualna, pisemna)

Ocena uwzględnia:

·         opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

·         trafność zaproponowanych działań i rozwiązań praktycznych danego problemu terapeutycznego,

·         dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

Skala ocen zapisemną analizę przypadku: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Przygotowanie i prezentacja ustana projektu opracowanego w grupie

Ocena uwzględnia:

·         wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,

·         opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

·         trafność zaproponowanych działań i rozwiązań praktycznych danego problemu terapeutycznego,

·         dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

·         stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa)

narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich elementów weryfikacji wiedzy oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację.

Recommended reading

  • Aleksandrowicz J. Psychoterapia, PZWL, W-wa, 2000
  • Gelso Ch. J., Hades Jeffrey A. Relacja Psychoterapeutyczna, GWP, Gdańsk, 2005
  • Grzesiuk L. Psychoterapia. Szkoły. Praktyka. Kierunki, Warszawa, 2005, 2006, Eneteia.

Further reading

  • Brad.A.Alford,A.Aron Beck (2006). red. Terapia poznawcza jako terapia integrująca psychoterapię. Wyd.UJ, 2006
  • Corey, Gerard. Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii Zysk i S-ka. Poznań, 2005
  • Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Gdańsk. GWP
  • Geldard K., Geldard D. (2004). Rozmowa, która pomaga. Gdańsk. GWP.
  • Heaton J. (2004). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk. GWP.
  • Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Holl D., CasemorR. (2003). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Zagadnienia etyczne w pytaniach i odpowiedziach. Gdańsk: GWP.
  • Kottler J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk. GWP.
  • Kratochvil S., (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i s-ka.
  • Szczukiewicz P. (2005). O pomaganiu i psychoterapeutach. Lublin: Wyd. UMCS

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 26-04-2020 11:05)