SylabUZ

Generate PDF for this page

Problemy niepełnosprawności i rehabilitacji w edukacji - course description

General information
Course name Problemy niepełnosprawności i rehabilitacji w edukacji
Course ID 05.6-WP-ARTEP-PNRwE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii i praktyki edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami z uwzględnieniem dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Uzyskane zaliczenie z przedmiotów: teoretyczne podstawy wychowania, psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Wielowymiarowość procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, zadania, cele rehabilitacji; rola osoby z niepełnosprawnością w procesie rehabilitacji;

Modele niepełnosprawności, ich konsekwencje dla polityki społecznej, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością;

Proces normalizacji i społecznej integracji osób z niepełnosprawnościami; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji;

Segregacyjne i niesegregacyjne kształcenie osób z niepełnosprawnościami; Koncepcje edukacji włączającej. Problemy włączania uczniów o specjalnych potrzebach w przestrzeń ogólnodostępnej edukacji;

Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji, inkluzji osób z niepełnosprawnością w Polsce;

Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością oraz możliwości ich wielozakresowego wspierania w tym procesie;

Współczesne cywilizacyjne zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi, jako swoiste wyzwanie dla procesu rehabilitacji i edukacji.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja panelowa.

Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja wielokrotna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach: opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa),

Narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie niepełnosprawności:

  • koncepcje, modele niepełnosprawności człowieka (biologiczny i społeczny),
  • rozwiązania w procesie rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w kontekście danego modelu niepełnosprawności,
  • populacja osób z niepełnosprawnością, jej zróżnicowanie ze względu na przyczyny, czas wystąpienia, rodzaj czy stopień niepełnosprawności itp.,
  • charakterystyka możliwości i ograniczeń osób z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności (cechy wspólne i swoiste),
  • upodmiotowienie dziecka/osoby z niepełnosprawnością w procesie rehabilitacji i kształcenia.

Wykłady - egzamin ustny z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (student losuje 3 pytania); warunkiem zaliczenia jest 60% poprawnych odpowiedzi na pytania (punktowane: 1-5 pkt.). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena ćwiczeń.

Ocena końcowa - na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  1. Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J. i in. (2015) Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  2. Kowalik S. (2018) Stosowana psychologia rehabilitacji, Warszawa, Scholar
  3. Kowalik S.,(2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
  4. Ossowski R. (1999) Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz, WSP
  5. Gałkowski T. Pisula E. (red.) (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN
  6. Zeidler W.(red.) (2007) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  7. Speck O., (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  8. Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów, Wydawnictwa Oświatowe FOSZE
  9. Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
  10. Smith D.D. (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2
  11. Gajdzica Z. (red.) (2013) Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków, Impuls

Further reading

  1. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red. (2012) Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  2. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.) (2010) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  3. Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań, UAM
  4. Wosińska W. (2010) Oblicza globalizacji, Sopot, Smak Słowa
  5. Frąckiewicz L. (red.) (2008) Przeciw wykluczeniu społecznemu, Warszawa, GWSP
  6. Olszewski S., Parys K. (2016) Rozumieć chaos. Rzecz o terminach i znaczeniach im nadawanych w pedagogice specjalnej. Kraków, UP
  7. Paszkowicz M.A. (2009) Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra, UZ

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 26-04-2020 11:05)