SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka asystencka - course description

General information
Course name Praktyka asystencka
Course ID 05.9-WP-ARTEP-PASY
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 60 4 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest rozwój kompetencji studentów w zakresie prowadzenia terapii przez sztukę, zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii, przy zastosowaniu wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka.

Przygotowanie studentów do organizacji i realizacji zajęć arteterapeutycznych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne

Prerequisites

Wymaganiami obligatoryjnymi do udziału w praktyce asystenckiej są kompetencje studentów uzyskane w wyniku praktyki arteterapetycznej ciągłej i śródrocznej w semestrach 4 i 5: studiów arteterapia:

  • umiejętności studenta w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy twórczej.
  • świadomość studenta w zakresie roli i znaczenia sztuki w obszarze działań terapeutycznych
  • wrażliwości studenta na potrzeby osób wymagających wsparcia opieki, terapii
  • umiejętności studenta w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu z osobami wymagającymi wsparcia, ich opiekunami . Doskonalenie komunikacji interpersonalnej.
  • umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć.
  • umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania.
  • umiejętności analizy pracy osób zatrudnionych w placówkach, instytucjach, stowarzyszeniach i fundacjach podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów.

umiejętności analizowania i wstępnego zaprojektowania działań w przyszłej własnej pracy arteterapeutycznej w odniesieniu do zaobserwowanych problemów indywidualnych osób potrzebujących wsparcia, terapii, opieki

Scope

Praktyka asystencka ( arteterapeutyczna) w wymiarze 60 godzin przygotowuje studentów do zaplanowania i realizacji działań arteterapeutycznych wybranymi metodami i technikami arteterapii. Wymagania dotyczące aktywności studenta dotyczą w szczególności: omówienia celowości zastosowanych metod, form arteterapii z punktu widzenia specyfiki konkretnych grup docelowych, problemów jednostki a tym samym kontekstów ich zastosowań w edukacji i terapii. Praktyka asystencka nadzorowana jest przez opiekuna praktyki i koordynatora praktyki.

Zadania studenta w czasie praktyki asystenckiej:

  • Opracowanie diagnozy wybranej jednostki/grupy w aspekcie zaobserwowanych problemów/zaburzeń /dysfunkcji- Karta diagnozowania
  • Zaprojektowanie zajęć arteterapeutycznych
  • Opracowanie programu zajęć z atreterapii 
  • Realizacja celów arteterapeutycznych

Ewaluacja zastosowanych metod arteterapeutycznych w zakresie ich skuteczności/użyteczności w odniesieniu do zaobserwowanych problemów

Teaching methods

Obserwacja, metoda praktycznego działania, dyskusja problemowa, projektowanie, analiza materiałów i wytworów klienta 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny realizacji zaprojektowanych adekwatnie do celów terapii, etapów arteterapeutycznych: oceny z wykonanej diagnozy- karta diagnozy i oceny opracowania i realizacji przez studenta autorskiego projektu arteterapeutycznego. Opiekun praktyk w instytucjach dodatkowo dokonuje oceny w oparciu o następujące kryteria:

a.uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,

b.postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),

c.wykonanie wymaganego pensum godzin,

d.terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,

e.staranne prowadzenie notatek i zapisów,

f.przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji). 

Recommended reading

1.Szulc W.,, Szkoły i programy kształcenia arteterapeutów. W: Arteterapia: od teorii do terapii. Op. cit., s. 99 – 103. 

2.Arteterapia . Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki.W: Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii. Pod red. Mirosławy Furmanowskiej. „Atut” Wrocław 2014, s. 237 – 247.

Further reading

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 26-04-2020 11:05)