SylabUZ

Generate PDF for this page

Teatroterapia w dramaterapii - course description

General information
Course name Teatroterapia w dramaterapii
Course ID 03.9-WP-ARTEP-TDRAM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Anita Stefańska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie założeń i funkcji teatru terapeutycznego, kluczowych metod i technik teatralnych użytych w rozwojowym i w klinicznym aspekcie pracy terapeutycznej. Wzmocnienie kompetencji studentów w obszarze samodzielnego doboru, prowadzenia i omawiania właściwych ćwiczeń i gier  teatralnych oraz technik dramowych zgodnie z celami teatroterapii. Wykazanie użyteczności oddziaływań teatroterapii zorientowanej rozwojowo w pracy z dziećmi i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością fizyczną, sensoryczną i intelektualną we wspomaganiu rozwoju osobistego i społecznego funkcjonowania.

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotu: wprowadzenie do pedagogiki specjalnej

Scope

Nazewnictwo form teatroterapii Główne źródła teatroterapii. Teoria komunikacji a teatroterapia. Klienci teatroterapii. Warsztatowe umiejętności pracy technikami teatralnymi i dramowymi.. Metody pracy z aktorem w podejściu opartym na pamięci emocjonalnej i na teorii dystansu. Metody pracy z grupą. Elementy procesu terapeutycznego w modelu Mdt. Budowa partytury, kompozycja spektaklu w teatrze terapeutycznym. Zadanie aktorskie – jego struktura. Transformacyjnie zorientowana praca aktora nad sobą w procesie terapii. Znaczenie wyboru przestrzeni gry i środków wyrazu. Procesy terapeutyczne w pracy nad spektaklem. Opis pracy teatroterapeutycznej poprzez analizę materiałów wytworzonych podczas działań grupy.

Teaching methods

metoda sytuacyjna, warsztatowa , praca z tekstem, praca nad rolą, dyskusja problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach dotyczy wybranego przez studenta problemu uczestnika teatroterapii związanego z trudnościami w funkcjonowaniu w przestrzeni: edukacja, komunikacja społeczna, relacje interpersonalne, rozwój osobisty – kwestie dyskutowane na zajęciach (metody kształcenia: praca indywidualna, praca z tekstem, metoda sytuacyjna, )

Ocena uwzględnia:

·         opis problemów składających się na tzw. sytuację trudną i podejmowania na tej podstawie odpowiednich decyzji (o charakterze prospektywny) .w zakresie wskazania potencjalnych strategii oddziaływań terapeutycznych .z wykorzystaniem metod teatralnych

  • przygotowany, adekwatnie do danego problemu klienta ogólny opis organizacji pracy scenicznej
  • trafność zaproponowanych działań i doboru wybranych środków wyrazu w odniesieniu do głównego celu terapii teatralnej
  • dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu

Skala ocen za sprawdzian ustny: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Sprawdzian praktyczny umiejętności – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca zespołowa i w grupach, dyskusja problemowa, praca nad rolą )

narzędzie weryfikacji: poprawne wykonywanie czynności podczas budowania (składających się na) spektaklu warsztatowego w wybranej konwencji scenicznej. Prezentacja i interpretacja podjętego zadania aktorskiego i jego wymiaru terapeutycznego w procesie gry.

Skala ocen za aktywność podczas pracy nad przygotowaniem spektaklu warsztatowego : ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest udział w procesie budowania spektaklu warsztatowego jako wyniku pozytywnej oceny aktywności na zajęciach

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności w planowaniu i realizacji działań podczas prac nad spektaklem oraz ocena prezentacji ustnych podczas ćwicze

Recommended reading

  1. I.Jejte- Lewkowicz , A.Piasecka (red.) Terapia i teatr, Łódź : Tercja 2006.
  2. A..Stefanska Teatroterapia jako metoda kształtowania poczucia godności u osób niepełnosprawnych intelektualnie, Wyd, UAM , Biblioteka Arteterapeuty, Poznań – Kalisz 2012.
  3. E.Jozefowski, A.Stefańska,M.Szabelska-Holeksa, O arteterapii, edukacji i sztuce –teksty rozproszone i niepublikowane , Poznań: Wyd Naukowe UAM 2012, w tym A. Stefańska Teatroterapia od s.157 do s.340.

Further reading

  1. E.Nieduziak, Teatroterapia jako forma rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci i dorosłych z różnymi dysfunkcjami W : Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia / pod red. Zofii Palak, Anny Bujnowskiej, Agnieszki Pawlak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. – S. 228-243 
  2. D.Podgórska-Jachnik ,Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii W : Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnym i / pod red. Elżbiety Lubińskiej-Kościółek i Katarzyny Pluteckiej. – Kraków : Impuls, 2011. – S. 93-119 
  3. R. Ligus, Teatr Arka – między sztuką, arteterapią a maskami rehabilitacji społecznej W : Arteterapia w aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem / red. Małgorzata Siemież, Renata Aleksandrowicz. – Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2011,– S. 99-119 

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 06-05-2020 08:44)