SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy malarstwa - course description

General information
Course name Podstawy malarstwa
Course ID 03.1-WP-ARTEP-PMAL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- poznanie różnorodnych technik malarskich i zastosowanie ich we wspólnych i indywidualnych działaniach twórczych. Przedmiot ma za zadanie odkodować wszelkie ograniczenia i uruchomić ponownie własne zdolności by pozwolić sobie na działanie z poziomu intuicji;

- czynny udział w procesie malarskim zmierzający do tego, by znajdować niekonwencjonalne i nowatorskie rozwiązania, zachowując własną indywidualność i niepowtarzalność;

- tworzenie obrazu skorelowanego z każdym innym procesem tworzenia;

- poszukiwanie analogi w krótkotrwałych i długotrwałych aktywnościach w naszym życiu;

- uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji;

- wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną w zakresie technik, narzędzi i materiałów malarskich.

Prerequisites

Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.

Scope

Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż. Punktem wyjścia jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej.

Na zakres tematyczny składa się:

- obraz na płótnie, tradycyjne przedstawienie malarskie w oparciu o budowanie obrazu na płaszczyźnie, kompozycja statyczna lub dynamiczna, dominanta, równowaga itp.;

- obraz na kartonie, ścianie, działanie zespołowe, wspólne malowanie obrazu jako wspólna wypowiedź na ten sam temat;

- kolaż jako forma kreacji artystycznej, sumowanie rożnych spostrzeżeń i punktów widzenia w jeden artefakt;

- praca z mandalą, jako narzędziem, które sprawia, że procesy hamowania zaczynają dominować nad procesami pobudzania;

- malarstwo intuicyjne jako narzędzie do uwalniania emocji, wzmacniające przekonanie, iż można bez poczucia winy i lęku przyznać się do przeżywania buntu, cierpienia i wielu innych negatywnych emocji;

- kolor jako forma ekspresji w celu uzewnętrznienia nagromadzonych przeżyć.

Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na umiejętność projektowania warsztatu malarsko - terapeutycznego w celu szeroko rozumianej aktywizacji uczestników oraz uczestniczenia w nim.

Teaching methods

Metody kształcenia przebiegać będą dwutorowo. Z jednej strony, ćwiczenia obejmować będą tematy podstawowe dla malarstwa, takie jak studium przedmiotu i światła, temperatura barw, gamy barwne, akcenty kolorystyczne, budowa obrazu malarskiego przy wykorzystaniu technik malarskich takich jak: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż, graffiti. Z drugiej strony, praca opierać się będzie na działaniach warsztatowych w zróżnicowanych przestrzeniach i środowiskach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w poszczególnych kryteriach:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 25%

- realizacja wszystkich podanych tematów– 25%

- kreatywne podejście do zajęć - 35%

- frekwencja - 15%

Recommended reading

  1. Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997;

  2. John Dewey, Sztuka jako doświadczenie, przeł. Andrzej Potocki, Wydawnictwo PAN, Warszawa 1975;

  3. Wiesław Karolak, Olga Handford, Mandala w Arteterapii, Wydawnictwo WSHE, Łódź;

  4. Wiesław Karolak, Arteterapia. Przygoda i porządek, Warszawa: Difin, 2013;

  5. Ewelina Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydanie I, Kraków 2013,

  6. Koryna Opala-Wnuk, Sztuka, która pomaga dzieciom: techniki arteterapii – mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny, Łodź: JK – Feeria Wydawnictwo, 2012;

  7. Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki / pod red. Anny Marty Żukowskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010

 

Further reading

  1. Małgorzata Olczak, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009;

  2. M. Stańko-Kaczmarek, Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa: Difin, 2013,

  3. W. Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2011; Arteterapia w medycynie i edukacji (red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska); Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2008.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 26-04-2020 11:05)