SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropomotoryka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-Antrp |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, biochemii, biomechaniki.
Wykłady:
1. Antropomotoryka jako dyscyplina naukowa i pedagogiczna.
2. Definicje motoryczności. Rozwój problematyki motoryczności człowieka. Kierunki badań nad motorycznością człowieka na świecie i w Polsce.
3. Przedmiot i koncepcje teorii motoryczności. Miejsce teorii motoryczności w systemie nauk kultury fizycznej. Metody i techniki badawcze w teorii motoryczności.
4. Filogenetyczny rozwój motoryczności człowieka.
5. Rozwój motoryczny człowieka w ontogenezie.
6. Genetyczne uwarunkowania zdolności motorycznych.
7. Środowiskowe uwarunkowania motoryczności.
8. Morfologiczne uwarunkowania motoryczności człowieka.
9.Wybrane zagadnienia gerokinezjologii (aktywność fizyczna a zmiany inwolucyjne w aspekcie uwarunkowań zdrowotnych).
Laboratorium:
1. Szybkość jako kondycyjna zdolność motoryczna.
2. Wytrzymałość jako kondycyjna zdolność motoryczna.
3. Siła jako kondycyjna zdolność motoryczna.
4. Koordynacyjne zdolność motoryczne.
5. Przykładowe testy do oceny kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych.
6. Zasady prowadzenia pomiarów.
7. MTSF i EUROFIT.
8. Ruch a zdrowie człowieka.
9. Ruch a oddychanie.
10. Symetria i asymetria czynności ruchowych.
11.Kształt kręgosłupa w świetle motoryki człowieka.
12. Zasady tworzenia i realizacji programów aktywności fizycznej
Metody słowne, wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, wyjaśnienie.
Metody eksponujące: film, pokaz.
Metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja panelowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 50% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Konwersatoria : warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych z kolokwium oraz dodatkowo za aktywność (prezentacje, plakaty, projekty własne), oraz uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i konwersatorium.
1. Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF, Warszawa.
2. Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. AWF, Warszawa.
3. Dobosz J. (2012),Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. AWF, Warszawa.
4. Drozdowski Z.(1998), Antropometria w wychowaniu fizycznym, AWF Poznań.
5. Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
6. Ljach W. (2003), Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa.
7. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R. (2014), Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
8. Osiński W. (2003) , Antropomotoryka, AWF Poznań.
9. Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
10. Szopa J., Mleczko E., Żak S. (2000), Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa – Kraków.
11. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.pl/
1. Antropomotoryka, czasopismo AWF w Krakowie.
2. Osiński W. (1988), Wielokierunkowe związki zdolności motorycznych i parametrów morfologicznych. Badania dzieci i młodzieży wielkomiejskiej z uwzględnieniem poziomu stratyfikacji społecznej, AWF Poznań.
3. Raczek J., Mynarski W. (1992) , Koordynacyjne zdolności motoryczne dzieci i młodzieży. Struktura wewnętrzna i zmienność osobnicza, AWF Katowice.
4. Raczek J., Mynarski W., Ljach W. (2002), Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych
zdolności motorycznych, AWF, Katowice.
5. Ljach W. (2003), Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa.
6. Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF, Warszawa.
7. Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. AWF, Warszawa.
8. Dobosz J. (2012),Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. AWF, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 12:20)