Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej, możliwościami i ograniczeniami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi niepełnosprawnościami. Kształtowanie u studentów umiejętności dopasowania oferty edukacyjnej do swoistych możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uwarażliwienie studentów na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konieczność współpracy z ich rodzicami.
Prerequisites
Zaliczenie przedmiotów: psychologia, pedagogika, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Scope
Paradygmaty oraz podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (normalizacja, emancypacja, rehabilitacja, rewalidacja, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne itp.)
Charakterystyka uczniów pod kątem ich możliwości oraz ograniczeń wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych: niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, choroby przewlekłej, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej, szczególnych uzdolnień, trudności związanych z uczeniem się, różnic kulturowych. Zasady wspierania uczniów ze SPE w zakresie kultury fizycznej.
Założenia i organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (diagnoza, kształcenie: specjalne, integracyjne, włączające, zasady kształcenia, IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
Sytuacja edukacyjna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sytuacja rodziców wychowujących dziecko ze SPE. Formy współpracy i wsparcia.
Teaching methods
Laboratorium: wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, pokaz, praca w grupach.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: przygotowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, praca pismena, udział w wizycie studyjnej w szkole.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Recommended reading
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015.
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.
Smith D., Pedagogika specjalna (1-2), Warszawa 2011.
Further reading
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych - założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
Grycman M., Kaczmarek B., B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej), Kraków 2014.
Pedagogika specjalna, red. Z. Sękowska Warszawa.
Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.
Szumski G., Wokół edukacji włączającej, Warszawa 2010.
Notes
Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 30-04-2020 17:09)