SylabUZ

Generate PDF for this page

Resolving conflicts in an educational and school environment - course description

General information
Course name Resolving conflicts in an educational and school environment
Course ID 14.4-WP-PSChM-RKwŚWiS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Joanna Hadzicka
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie studentów w problematykę powstawania agresji, zachowań agresywnych, zaburzeń agresywnych oraz w psychologię rozwiązywania konfliktów. Przedstawienie istoty konfliktu społecznego i mechanizmów determinujących wybuch, przebieg i zakończenie sytuacji konfliktowej; wskazanie na znaczenie i rolę konfliktów interpersonalnych. Omówienie specyfiki konfliktów interpersonalnych wśród dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, w tym szkolnym oraz sposobów ich rozwiązywania.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i jej zaburzeń oraz motywacji prospołecznych.

Scope

Definicje agresji, rodzaje agresji, agresywność, gotowość do agresji; Koncepcje i modele agresji: koncepcja biologiczna, socjobiologiczna, psychoanalityczna Z. Freuda; teoria frustracja-agresja; teoria społecznego uczenia się; Ogólny Model Agresji (GAM) Andersona i Bushmana; Wyznaczniki i uwarunkowania agresji: prowokacja, pobudzenie emocjonalne, normy społeczne, nastawienie wobec agresji, jej rodzinne i osobowościowe uwarunkowania. Przestępczość i przemoc a agresja. Podejmowanie roli agresora i ofiary. Teoria i praktyka rozwiązywania konfliktów: teorie antropologiczne, socjologiczne i filozoficzne, historyczne. Modele dynamiki konfliktów. Fazy przebiegu procesu konfliktu. Sprzeczności i napięcia społeczne jako przyczyny konfliktów. Czynniki intensyfikujące przebieg konfliktu. Kierowanie konfliktem i style rozwiązywania konfliktów Twórczość a rozwiązywanie konfliktów. Społeczne i strukturalne uwarunkowania konfliktów. Rola, funkcje i znaczenie konfliktów dla rozwoju jednostki i grup – ujęcie psychologiczne. Podstawowe konflikty społeczne i grupowe w środowisku rodzinnym, rówieśniczymi i szkolnym – formy i propozycje ich rozwiązywania. Sposoby wspierania dzieci i młodzieży w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

Teaching methods

 Prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego i/lub projektu, i/lub aktywność na zajęciach.

Recommended reading

  • Anderson, C.A., Bushman, B.J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27-51.
  • Archer, J. (2010). What is Indirect Aggression in Adults?, K. Osterman [eds.] Indirect and Direct Aggression (pp.3-16). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Archer, J., Mc Daniel, P. (1995). Violence and gender: Differences and similarities across society. In: B.R.Ruback, N.A.Weiner (eds.), Interpersonal violent behaviors (pp.63-87). New York: Springeries.
  • Bandura, A., Walters, R.H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych. Warszawa: PWN.
  • Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.  Chełpa, S., Witkowski, T.(1999).Psychologia konfliktów, Wrocław: Unus
  • Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia (red.), 1998, Poznań: Bonami, s. 320

Further reading

  • Gudykunst W. B., Kim Y. Y. (2000). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się interpersonalnym. Warszawa: PWN.
  • Gut, J. Haman, W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt
  • Rummel-Syska, Z.(1990). Konflikty organizacyjne. Ujęcie mikrospołeczne. Warszawa: PWN
  • Golińska, L.(1995). Złość. Warszawa: IPZiT
  • Ch. W. Moore Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009.
  • Grzelak J.(1978). Konflikt interpersonalny. Warszawa: PWN.
  • Lawson, M.(1993). Wobec konfliktu. Kraków : Wyd. "M"
  • Łysek J. ( 2010) Od konfliktu w klasie szkolnej do porozumienia bez przemocy. Nauczyciel i szkoła 1-2
  • Brzezińska E., Paszkowska-Rogacz A.(2000). Kształtowanie relacji pracowniczych., Łódź: P-ACZ
  • Patchin, W. S. Hinduja, S Cyberbullying Victimization Among an Adolescent Population – Executive,Summary.Artykuł,online: http://www.cyberbullying.us/cyberbullying_victimization.pdf
  • PIetrzak H. Red. Agresja – konflikt – społeczeństwo, pod red. H. Pietrzaka, Tyczyn 2000.
  • Dana, D. (1993). Rozwiązywanie konfliktów. Warszawa: PWE
  • Deutsch,M., Coleman,P.T.(red)(2005).Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:UJ
  • EdelmanR.(2005).Konflikty w pracy. Gdańsk:GWP
  • Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K.M.J., Kaukiainen, A. (1992). Do Girls Manipulate and Boys Fight? Developmental Trends in Regard to Direct and Indirect Aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127.
  • Boski P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN: Academica Wydawnictwo SWPS.
  • Dalay A., Owens L. (2006). Narcissism, Self – Esteem and Bullying in Adolescents, Osterman K, Bjorkvist K [eds.] ContemporaryResearch on Aggression, 78-85, Vasa: AboAkademi.
  • Dominiak – Kochanek D., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w zyciu społecznym przez mlodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s. 66-85.
  • J. Wasilewski (red.), Konflikty miedzygrupowe. Przejawy, źródła i metody rozwiązywania, 2007, Warszawa: Wyd. Academica, 117 – 137.
  • Borecka-Biernat D. (red.) (2010). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wardzawa: Difin.
  • inna zalecana przez prowadzacego

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 19:15)