SylabUZ

Generate PDF for this page

Sexual education - course description

General information
Course name Sexual education
Course ID 05.1-WP-PSChM-ES
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Prerequisites

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Scope

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.

Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, uświadamianie seksualne.

Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej

Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej

Teleologia wychowania seksualnego.

Cele edukacji seksualnej i wychowania seksualnego

Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.

Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka

Modele edukacji seksualnej.

Ukryty program edukacji seksualnej

Historia edukacji seksualnej w Polsce

Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją

Edukacja seksualna na świecie –  przykłady „dobrych praktyk”

Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej

Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach – szkoła, NGO, rodzina

Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych

Profilaktyka HIV /AIDS/STI

Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa

Współpraca z rodzicami, jako warunek realizacji edukacji seksualnej

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedz i ocena aktywności na zajęciach.. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

Babik M. (2010), Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939, Kraków: WAM.

M. Bieńko, Z. Izdebski, K. Wąż, (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa

Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin

Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa

Izdebski Z., Wąż K., (2011), Edukacja seksualna. Potrzeba, oczekiwania społeczne, realizacja, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 1, 47-60

Kozakiewicz M. (1987), Różne odmiany wychowania seksualnego, w: (red), Kozakiewicz M., U podstaw wychowania seksualnego, Warszawa: PZWL.

Kozakiewicz M. (1989), Pro i contra w planowaniu rodziny, w wychowaniu seksualnym, Warszawa: KiW.

Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk

Sokoluk W., Andziak D., Trawińska M., Przysposobienie do życia w rodzinie, WSiP, Warszawa 1987

Wąż K., red. (2008), Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra 

WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Wejbert-Wąsiewicz E., Stanisz J. (2009), Sto lat oświaty seksualnej w Polsce. Ideologia i polityka a potrzeby społeczne,  „Kultura i Edukacja”, 2 (71): 27 – 52.

Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, 2010

Further reading

Augustyn J. (2008), Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, Wydawnictwo WAM

Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław

Dora, M. (2013), Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce, „Przegląd Pedagogiczny”  2: 101 – 107.

Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa 2006

IBE (2015), Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 

Kochanowski J., Kowalczyk R., Lew‐Starowicz Z., Wąż K. (2013), Szkoła milczenia. Sprawozdanie z przeglądu treści szkolnych podręczników do biologii, wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie pod kątem przedstawienia w nich problematyki LBTGQ  i treści homofobicznych, Toruń: Stowarzyszenie „Pracownia Różnorodności.

Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.), (2010), Podstawy seksuologii, PZWL, Warszawa

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 04-05-2020 17:25)