SylabUZ

Generate PDF for this page

Assertiveness and presentation training - course description

General information
Course name Assertiveness and presentation training
Course ID 14.4-WP-PSChM-TAiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Kolańska-Stronka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie:  dyskusji, pracy i ćwiczeń grupowych prezentacji, case studies.

Prerequisites

Wiedza z zakresu: psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.

Scope

1. Zachowania asertywne i nieasertywne:

  • prawa asertywne;
  • podstawowe umiejętności asertywne;
  • przyjmowanie krytyki, krytyka konstruktywna i oceniająca; przyjmowanie pochwał i komplementów, asertywne reakcje na krytykę i pochwałę;
  • warunki dobrego porozumienia.

2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.

3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.

4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.

5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.

6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.

7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.

8. Asertywność a kłamstwo

9. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.

  • Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach.
  • Trema, stres i radzenie sobie z nimi.
  • Prezentacja kompetencji.
  • Najpopularniejsze formy autoprezentacji

Teaching methods

  dyskusja panelowa, praca w grupach,  prezentacje multimedialne, studium przypadku, filmy instruktażowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.

Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.

0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny

69-74% - dostateczny plus,
75-84% - dobry,
85-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.

Recommended reading

1.Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,

2.Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,

3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.

5. Cykl nagrań "Pani Jola zmienia swoje życie"  Telewizja Polska S.A.

Further reading

1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010

Notes

Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.


Modified by dr Magdalena Kolańska-Stronka (last modification: 04-05-2020 12:45)