SylabUZ
Course name | Assertiveness and presentation training |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-TAiP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie: dyskusji, pracy i ćwiczeń grupowych prezentacji, case studies.
Wiedza z zakresu: psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.
1. Zachowania asertywne i nieasertywne:
2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.
3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.
4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.
5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.
6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.
7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.
8. Asertywność a kłamstwo
9. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.
dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne, studium przypadku, filmy instruktażowe
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.
Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.
0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny
69-74% - dostateczny plus,
75-84% - dobry,
85-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.
1.Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,
2.Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,
3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
5. Cykl nagrań "Pani Jola zmienia swoje życie" Telewizja Polska S.A.
1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań
2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,
3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010
Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.
Modified by dr Magdalena Kolańska-Stronka (last modification: 04-05-2020 12:45)