SylabUZ

Generate PDF for this page

Mediation as a form of assistance in conflict resolution - course description

General information
Course name Mediation as a form of assistance in conflict resolution
Course ID 14.9-WP-PSChM-MjPwRK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Lipowicz
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie mediacji jako jednej z form pracy psychologa. Opanowanie wiedzy  i umiejętności dotyczących form negocjacji i mediacji. Podstawowe zagadnienia z zakresu negocjacji będą rozpatrywane w  kontekście problematyki obejmującej funkcjonowanie małych grup społecznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji.

Scope

Umiejętności społeczne ułatwiające negocjowanie i prowadzenie mediacji: zasady satysfakcjonującego porozumiewania się,  podstawowe umiejętności interpersonalne mediatora. Konflikty interpersonalne i możliwości ich rozwiązywania – zasady mediacji. Teoria i prawne uwarunkowania mediacji jako formy rozwiązywania spraw spornych. Negocjacje i mediacje jako proces komunikacji. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w negocjacjach i mediacjach.

Teaching methods

Praca w grupach, gry dydaktyczne,  dyskusja, case study

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną  na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium  pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0)).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu

Recommended reading

Willmot W., HockerJ.,  Konflikty między ludźmi, PWN, Warszawa 2011        

 Moore  Ch, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2003

Rozwiązywanie konfliktów, red. M.Deutsch, P.Coleman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2005

Gójska A, Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo Ch.Beck,  Warszawa 2007

 Fischer R., Ury. W., Dochodząc Do Tak. Negocjowanie Bez Poddawania Się, PWE, Warszawa 1990

 Materiały od prowadzącego

Further reading

Grzesiuk, L., Doroszewicz, K., Stojanowska, E., Umiejętności Menedżera. Psychologia Stosowana Dla Menedżerów, Wyd. Prywatna Wyższą Szkoła Handlowa W Warszawie, Warszawa, 2001

Lipowicz E., Kobiety i mężczyźni jako uczestnicy rozwodowych mediacji rodzicielskich, Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna , 2016, tom 42, cz. 1

Lipowicz E. (2010), Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny, [w:] Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo: od teorii do praktyki, red. M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Lipowicz E., Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników , [W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna / pod red. E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska .- Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.

 Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. EDYTOR Toruń, 1993

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk, 2007

 Oppermann K., Weber E., Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. GWP, Gdańsk, 2000

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Wydawnictwo: W.A.B., Warszawa, 1994

 Nęcki, Z. Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2003

Berne E. W co ludzie grają. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1994

·         Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej,  Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

·         Raszewska-Skałecka R., Tabernacka M., Mediacje w społeczeństwie otwartym, Warszawa, 2012

Notes


Modified by dr Elżbieta Lipowicz (last modification: 05-05-2020 15:46)