Zasadniczym celem zajęć jest praktyczne przygotowanie studenta do tworzenia tekstów zróżnicowanych stylistycznie (z uwzględnieniem charakterystycznych cech stylowych).
Prerequisites
Brak wymagań.
Scope
Odmiany stylowe i ich komponenty w ujęciu synchronicznym i diachronicznym.
Podstawy korekty i autokorekty tekstów pisanych i mówionych.
Tworzenia tekstów krytycznych odnoszących się do różnych tekstów kultury.
Tekst i kryteria tekstowości.
Teaching methods
Wykład, wykład konwersacyjny, praca z tekstem (analiza językowa, nicowanie).
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie projektów cząstkowych i projektu końcowego.
Recommended reading
Gajda S., Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa 1982.
Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska. Zarys, wyd. V Warszawa 2001.
Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S.Gajda, Opole 1995.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
Skubalanka T., Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin 2000.
Kuziak A., S.Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny, Warszawa-Bielsko-Biała 2008.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Further reading
Bugajski M., Pół wieku kultury języka w Polsce, Warszawa 1999.
Dobrzyńska T., Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, praca zbiorowa pod red. K. Mosiłek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
Górny W., Składnia przytoczenia w języku polskim, Warszawa 1966.
Nauka o języku dla polonistów, red. S.Dubisz, Warszawa1999.